De verklaring is als volgt:
Je ziet dit effect ook als je een dunne oliefilm op het water ziet liggen. Dat laagje is zo dun, dat de dikt in de buurt komt van de golflengte van het licht.
De emulsielaag van een een CD is ook zo dun.
Als de laag precies een bepaalde dikte heeft wordt rood licht verstrekt teruggekaatst en sommige andere kleuren juist gedoofd. Dit samenspel levert een vreemd kleurenspel op.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb helaas niet het wetenschappelijke antwoord voor je, want die kennis bezit ik niet. Wat ik wel weet is dat olie een grondstof vormt voor plastic. De kleuren die je op je cd-hoesje ziet doen mij erg denken aan een olievlek op asfalt (zoals op de foto hieronder). Het is mijn theorie dus dat deze kleuren worden veroorzaakt door het zonlicht dat reageert op de olie die in het plastic verwerkt is.

Een andere (of dezelfde) verklaring zou zijn dat het licht breekt, vergelijkbaar met het zien van een regenboog, waardoor deze mooie kleuren veroorzaakt worden.

Wellicht is er een expert in de buurt om deze 2 mogelijkheden te bevestigen of ontkennen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min,
Alknobe vraagt netjes of er een expert is die het kan
bevestigen of ontkennen, als iemand een min geeft zeg
dan waarom het niet goed is.
Van mij een pluseen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pluseen: bedankt. ik heb wat antwoorden gegeven bij religie die bepaalde mensen tegen de borst stuitten en sindsdien krijg ik minnen op al mijn antwoorden. Ik heb me er al bij neergelegd hoor. zegt meer over hen dan over mij of mijn antwoorden. maar plusjes zijn dan wel weer fijn voor het evenwicht :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de min is in ieder geval niet van mij.. een compensatie + dan maar!:)
Wat ik nou zeg gok ik een beetje want ik weer het niet zeker. Zonlicht bundelt toch het hele kleurenspectrum, misschien worden de zonnenstralen in het cdhoesje weer gebroken waardoor je deze ziet