Tot welke temperatuur kan je metaal langdurig vasthouden zonder dat het zeer doet?

Toegevoegd na 37 minuten:
gemiddeld

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, wat is langdurig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm... overbodige opmerking, denk ik. Ik bedoel.. als je iets 1 minuut kan vasthouden, zonder dat het pijn gaat doen, dan zal je het waarschijnlijk ook wel een uur kunnen vasthouden voordat het pijn gaat doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voelen van pijn heel verschillend is van persoon tot persoon, dus dat is al heel subjectief. De een schrikt misschien al bij een graad of 45, voor de ander ligt dat schrikmoment veel hoger. Bij mij ligt die grens vrij hoog.
Daarnaast de duur, wat is 'langdurig', voor de een is een minuutje al heel wat. Een uur is 60x langer. In die tijd kunnen er afhankelijk van de hoogte van de temperatuur en de luchtvochtigheid (die van invloed is op de warmteoverdracht tussen het metaal en de huid) allerlei processen in de huid gaan plaatsvinden die op hun beurt weer pijn veroorzaken. Die natuurlijk essentieel is voor de huid/het lichaam om gezond te blijven. Met langdurig bedoel je in ieder geval minimaal een uur? Dat is belangrijk om te weten, anders kun je alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vind een minuut wel genoeg eigenlijk...

Het beste antwoord

Ik heb dat wel eens getest. Soms kwam ik bij een klant die zij dat een kogellager of een elektromotor erg warm was. Het eenvoudigste was dan even met je hand voelen, maar je wist natuurlijk nooit precies hoe warm het was. Dus heb ik de temperatuur wel eens gemeten en daarna met de hand gecontroleerd. Op die manier krijg je in de praktijk toch een aardige gevoel, voor wat warm is en niet.
Ook kwam uit die proef dat je niet continu je hand op een metalen vlak van 50 gr C kon houden.
Ik zou zeggen dat je een stuk metaal van 45 gr C wel kunt vasthouden maar daarboven wordt het voor de meeste mensen moeilijk.
De genoemde temperaturen van 80 gr C zijn zeker niet waar en dus niet aan te raden. Dan hangen de vellen er bij.
Je kunt een testje doen met warm(heet) water en een temperatuurmeter. Dat is redelijk vergelijkbaar, daar de warmteoverdracht ongeveer hetzelfde is. Een bad van
> 45 gr C kun je niet in zitten. Probeer het maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de praktijk ervaring met metaal.
Je kan het ook testen met bepaalde onderdelen in je pc. (een northbridge kan heet worden: vinger beetje verbrand: ben temperatuur vergeten, maar zat niet ver boven de 60)

Andere antwoorden (6)

Dat is voor ieder mens verschillend en hangt van de pijngrens af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mijn min hoor!
Ben dat met je eens, een deel zit tussen de oren en een deel is vastgelegd. Als je het deel tussen je oren de baas ben, en niet bang bent voor een beetje hitte, is de grens wat meer overeenkomstig tussen mensen. Iedereen is er wel over uit dat 80 niet meer fijn is.
Graad of 70 C. Bij 80 gaat het zeker onprettig worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
70 graden en dat lang vasthouden zonder dat het pijn doet?
Dan is er iets niet goed met je, rosbief is al rose bij 55 graden:
http://vanlinschoten.keurslager.nl/bak_en_braadadvies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Ah, vandaar dat het in de sauna altijd zo naar braadlapjes ruikt.) De vraagsteller is niet specifiek genoeg en had erbij moeten zeggen wat 'langdurig' is. Zo krijg je natuurlijk discussies. Als ik melk opschuim kan ik het kannentje bij 70 graden C. nog goed vastpakken. Dat is dan ook de grenstemperatuur, daaroven beginnen de structuur van de melk te veranderen.
Dat is natuurlijk ook voor de huid van de mens, die is niet bedoeld om bij dat soort temperaturen 'zeer langdurig' in contact te staan. Om mijn antwoord te complementeren, "maar dat hangt natuurlijk van de *duur* af in langdurig".
Als je van te voren al denkt dat het verschrikkelijke pijn gaat doen dan hou je het in ieder geval een stuk korter vol dan iemand die ervan overtuigd is dat hij/zei de hitte prima aankan.

Pijn zit veelal tussen de oren, en zoals Momo al zecht, niet iedereen heeft de zelfde pijngrens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geleuter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede reactie zeg.
Je zult er misschien van schrikken maar 70 graden is al echt teveel.
50-60 graden is ten hoogste langdurig vol te houden,
Als je de douche op 50 graden zet zal dat als te heet/veel te heet ervaren worden.
Dat heeft te maken met het contactoppervlak EN het vermogen van je lichaam via de doorbloeding koeler te houden.
Zoals je wellicht weet kan bloed al bij 42 graden gaan coaguleren (samenklonteren).
Bij het douchen kan het lichaam de grote warmte dus niet kwijt, bij warm, heet metaal wel en daarom kan je op die manier iets hogere temperaturen verdragen . Dus ook het contactoppervlak en de mate van doorbloeding speelt een grote rol. Daarom is geen exacte temperatuur aan te geven, Signaleert je lichaam gevaar dan geeft het een pijnsignaal af.
Het is heel dom dat te onderdrukken.
Daarom gebruikt men voor pijngrenstest wel koud water
van 0 graden. Je kunt niets bevriezen maar ver voor je daar in de buurt zou komen haal je je handen gegarandeerd uit het water.
Zeer kortstondig echter kun je grote hitte aan.
zo pak ik met blote handen eieren uit kokend water NADAT
ik eerst mijn handen in koud water eerst gekoeld heb.
Voordat de hitte van de eieren diep in de huid dringt, heb ik ze al onder de koude kraan.
Bij langdurige situaties is dat echter geheel anders.
Soms hoor je dat bejaarden gestorven zijn onder een hete douche aan de gevolgen daarvan, ze zijn levend verbrand.
De douche hoeft dan niet eens zo heet te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
T weekend zat ik in een sauna van 80 graden en mn ketting brandde in mn nek. De eerste keer hield ik t wel effe vol, maar bij de volgende sauba had ik na een paar minuten al 'pijn'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor vaste stoffen en vloeistoffen is het algemeen aanvaard dat je een temperatuur van meer dan 50° niet kan verdragen.