Water breekt het licht zodanig dat er een grenshoek ontstaat en dat weerspiegelt grotendeels van het licht dat erop valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het licht dringt deels in het water door en voor een deel wordt het gereflecteerd. Dit is altijd het geval bij transparante materialen. Het heeft te maken met interacties tussen elektronen in het water en de fotonen van het licht.

In principe kunnen de fotonen allerlei verschillende paden volgen voordat ze je oog bereiken, maar de meeste paden worden gecompenseerd door andere paden die zorgen voor uitdoving en blijven er maar twee oplossingen over waarin de paden elkaar niet kunnen opheffen: de doorgaande lichtstraal en de gereflecteerde lichtstraal. Beide oplossingen voldoen aan "het principe van de kleinste werking", wat inhoudt dat ze allebei de snelste route van punt A naar punt B volgen. Punt B is dan jouw oog, en punt A de lichtbron. Omdat het de snelste weg is kan hij niet gecompenseerd worden door andere routes.

Of een foton door het wateroppervlak gaat, of wordt teruggekaatst is een kansverdeling, die afhangt van de hoek waarmee het licht invalt. Hoe loodrechter op het oppervlak, hoe meer licht er wordt doorgelaten en hoe minder gereflecteerd (De wetten van Fresnel kunnen gebruikt worden om dat uit te rekenen), vandaar dat de spiegelwerking het duidelijkst is bij voorwerpen in de buurt van de horizon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is een heel uitgebreid en moeilijk antwoord op mogelijk.

Heel EENVOUDIG gesteld denk ik dat het te maken heeft met de gladheid van het oppervlak. Je merkt het ook als water een mooie spiegeling heeft en het gaat waaien dan is het weg, of het wordt heel rommelig.

zie een stukje tekst dat ik uit de eerste link heb, daar wordt ook uitgelegd waarom een lichtbundel op een muur een ander effect heeft dan op een spiegel EN waarom licht op een muur niet weerspiegeld wordt.

de tweede link is een heel groot verhaal over reflectie maar ik vond het wel illustratief

kopie uit link
Als men een smalle lichtbundel op een witte muur laat schijnen, ziet men een lichtvlek op de muur. Als men dezelfde lichtbundel op een spiegel laat schijnen, ziet men geen lichtvlek. De oorzaak hiervan is de verschillende manier waarop het licht weerkaatst wordt door het voorwerp.

Als je de muur met een microscoop zou bestuderen, zou je zien dat deze heel veel oneffenheden bevat. De muur zal het licht in alle richtingen weerkaatsen. Dit noemen we diffuse weerkaatsing. De spiegel is helemaal vlak en zal het licht in één richting terugkaatsen. Enkel indien we ons in de weerkaatste lichtbundel bevinden, zullen we de lichtstralen kunnen zien.
amigo