Waarom stroomt een fontein niet constant hetzelfde als er bijv geen wind oid is?

Waterdeeltjes zijn allemaal hetzelfde. Natuurlijk is er de wind, maar als die er niet zou zijn? Hoe kan het dat het water er constant anders uitspuit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Turbulentie kent iedereen uit zijn of haar directe omgeving als de beweging van wolken, weerpatronen, stroming in rivieren en de stroming die ontstaat bij roeren in de koffie. Een ander voorbeeld is te vinden in de keuken. Als je de waterkraan slechts een beetje opendraait, komt er een mooie gladde straal water uit de kraan (als er tenminste geen zeef in de kraanopening gemonteerd is). Dit is een laminaire stroming. Al het water stroomt netjes één kant op. Als je de kraan echter verder opendraait, verandert de waterstroming in een kolkende, ondoorzichtige straal. Dit is een turbulente stroming.

In de natuurkunde is turbulentie een voorbeeld van complex en chaotisch gedrag.

Het effect wat je beschrijft wordt zo goed als zeker veroorzaakt door de turbulente stroming van het water door de aanvoerpijpen en uittrede-openingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

er zijn altijd andere uv-stralen en ook elk waterdruppeltje is anders jij zegt van niet maar alle zandkorrels zijn ook anders dus water ook. ook verschilt het aantal dat door de fontein gaat elke keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is de pomp zo afgesteld,dat ie steeds een andere interval heeft en dat daardoor de straal wijzigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een afgesloten laboratorium waar alle omstandigheden constant zijn, er geen invloed van buitenaf is en de pomp 100% nauwkeurig is, zal de fontein constant hetzelfde stromen.

In de praktijk is dit heel moeilijk, en er zijn altijd wel externe factoren die de loop van de fontein beïnvloeden. Denk aan luchtdrukverschillen, stofdeeltjes, onzuiverheid water en het belangrijkst, de pomp die niet constant werkt en altijd een lichte wind.
Zelfs binnen in een ruimte waar je denkt dat er geen wind is, is wel wind, er hoeft maar één persoon langs te lopen of een raampje open te staan en er staat al een briesje.

De fontein stroomt dus niet constant hetzelfde omdat er altijd externe factoren zijn, en het haast onmogelijk is dit constant te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat water verdampt. Als het koud is minder snel, als het warmer is natuurlijk veel vlugger. In feite komt er daardoor steeds minder water uit de fontein, waardoor het anders stroomt. Zou je de (een huis-) fontein niet bijvullen, is deze binnen een paar dagen leeg.