De mol is inderdaad een aantal deeltjes. 1 mol = 6,02214*10^^23 deeltjes. Dit word ook wel de constante van avogadro genoemd. Dat kan atomen, moleculen ionen zijn noem maar op. Om het aantal mol te berekenen moet je eerst de molecuulmassa weten.

v.b. Bereken het aantal mol van 16,00 g water.

De molecuulmassa van water is 18,02 u dat is hetzelfde als de molmassa alleen is de eenheid g/mol. Dus de molmassa van water is 18,02 g/mol

Met de formule n=m/M kun je het aantal mol berekenen.

n= aantal mol
M= molmassa (g/mol)
m = massa (gram

n=m/M = 16,00/18,02 = 0.8879 mol

vanuit daar kun je t aantal deeltjes berekenen met deze formule

N=n*NA

N = aantal deeltjes
n = aantal mol
NA = constante avogadro (6,02214*10^23)

0,8879*6,02214*10^23 = 5,347*10^23 moleculen water.

als je het aantal waterstofatomen wil weten in 16,l00 g water moet je t getal hierboven x2 doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laboratoriumuitslagen worden vaak in mmol/l (millimoleculen per liter) uitgedrukt. Het is gewoon een maat, net als ie (internationale eenheden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Mol is een maat voo rhoeveelheid. Om precies te zijn, een Mole van een stof is

6.02214078×10^23 moleculen van die stof