Waar komt alle water op aarde vandaan?

Als je bedenkt dat de aarde begonnen is als gloeiende klomp lava, is het wel merkwaardig... Waar is die gigantische hoeveelheid water vandaan gekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Volgens de huidige inzichten was er al een beetje water aanwezig toen de aarde zich vormde. Water is namelijk een normale component van het oermateriaal waaruit het zonnestelsel zich vormde.

Dit was echter niet veel.

Vrij snel na de vorming van de aarde waren er nog heel veel kometen in het zonnestelsel. Die botsten massaal met de aarde (en met andere planeten). Heel veel kometen worden wel beschreven als "vuile sneeuwballen": ze bestaan uit een mengsel van ijs en steen. Toen zulke kometen zich massaal, gedurende miljoenen jaren, op aarde stortten, brachten ze een heleboel water mee.

Bij andere planeten en bij de maan gebeurde dat natuurlijk ook. Op Mars en op de maan is het water later ontsnapt, doordat de zwaartekracht er onvoldoende was om waterdamp vast te houden. Op Venus en op de grotere planeten is het water wel behouden gebleven. Venus is zo heet dat het water er als waterdamp voorkomt. Dat geldt ook voor de grotere planeten.

De aarde is de enige planeet die op de juiste afstand van de zon cirkelt om veel vloeibaar water te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zou het ook zo kunnen zijn wellicht dat in die klompen ijs van kometen de kiemen van het eerste leven op aarde zat ? En dat we dus zodoende allemaal van buitenaards leven afstammen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad één van de theorieën. Het is daadwerkelijk zo dat we in verre stofwolken rond andere sterren aminozuren hebben gezien.

Andere antwoorden (5)

Dat is er sinds het begin al geweest...

En er gaat geen druppel verloren in principe, want het kan de dampkring niet ontsnappen...

Het water is met de rest samengeklonterd tot een bal...
Of het is van waterstof en zuurstof tot water verbrand in het begin... Dus bij het ontstaan van de aarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de atomen zuurstof en waterstof zijn er altijd geweest ja, maar niet als water. Lijkt mij sterk althans...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat klopt, maar zuurstof en waterstof hebben voordat ze samen versmelten, niets met water te maken hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel iets: " een gemeenschappelijk soort atomen."
Dan moet je maar eens het begin van de aarde wat aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waterstof (H) is het meest voorkomende element in het universum. Zuurstof (O) is op twee na het meest voorkomende element in het universum. Het is in mijn ogen niet heel vreemd dat je de combinatie van deze 2 (H2O) heel veel tegenkomt.

Bij hoge temperaturen (zoals een gloeiende klomp lava deze afgeeft) verdampt het water. Echter, ook waterdamp (de gasvorm) is natuurlijk aan zwaartekracht onderhevig. Waterdamp is lichter dan de vele zware elementen die de aarde tot die hete klomp maakten, en stijgt daarmee op, maar niet per sé voldoende om ontsnappingssnelheden te bereiken. Als later de aarde weer afkoelt, en daarmee ook de waterdamp, zal dit condenseren en naar beneden storten (vloeibaar water heeft een hogere dichtheid dan waterdamp).

Verder zijn er nog kometen (grote bollen ijs) die om de zon circuleren. Als deze in hun baan om de zon met de aarde in contact komen (subtiele manier om een impact te omschrijven) zul je op deze manier weer wat extra water winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt water helemaal niet veel tegen; sterker nog, bijna nergens. Hier op aarde heel toevallig wel, maar als je het hele heelal bekijkt is er maar heeeeel weinig water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en waarom is dan het meeste water zout ? Dat is misschien beter een nieuwe vraag, want het regent alleen maar zoet water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gebruik je waarschijnlijk een andere bron als ik - ik heb het niet per sé over het hele heelal, maar de delen waar sterformatie (en dus planeetformatie) voorkomt. http://www.spaceref.com/news/viewnews.html?id=204 En dan de volgende passage: In regions of space where the temperature is only 30 degrees above absolute zero, water was found to be far less plentiful than expected. Conversely, according to a press release, "within gas clouds where new stars are being born, the gas can be heated to temperatures of several thousand degrees Fahrenheit; here the water concentration seems to be as much as 10 thousand times larger." Water komt dus relatief vaak voor op plaatsen waar sterren (en dus ook planeten) gevormd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mrTimo, er is al een vraag gesteld over de oorzaak van het zout in de oceanen. Stel daar maar geen vraag over, die zal worden verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er wel van uitgegaan dat hij het over water in vloeibare toestand had, niet zozeer het H2O.
In elk zonnestelsel is er maar een dunne "baan" waarin de gemiddelde temperaturen daar voor geschikt zijn, en dan zijn er lang niet altijd planeten in die baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, water in vloeibare toestand is zeldzamer. In ons zonnestelsel weten we zeker dat het bestaat op aarde, en vermoeden we dat het, dankzij getijdekrachten door Joviaanse zwaartekracht, voorkomt onder de ijslagen van Europa. (Ik herinner mij soortgelijke claims met betrekking tot een van de manen van Saturnus, maar dit weet ik nu even niet zeker.) Ik had in mijn respons niet gespecificeerd in welk aggregatietoestand dit verkeerde, toegegeven. Echter, dat is voor de vraagstelling ook volledig onbelangrijk, aangezien de overgangen alleen afhankelijk zijn van temperatuur (en ionisatie/deionisatie, maar da's weer een ander verhaal). Maar aangezien we het hebben over het water op aarde:
1. Water komt relatief veel voor in gebieden van ster- en planeetformatie.
2. Vloeibaar water op planeetoppervlak kan alleen - interne of andere externe hittebronnen daargelaten - in omgevingen waar afstand naar de ster, en dus de temperatuur het toestaat (de zogenoemde "Goldilocks Zone").
3. De aarde bevindt zich in deze zone. Vandaar dat ik relatief achteloos zeg dat het niet zo heel bijzonder is dat we hier vloeibaar water hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goldilocks zone, ooit toevallig het college Big History gevolgd? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heh. Nee, ben autodidact, heb mezelf alles aangeleerd nadat ik van school ben vertrokken. Gericht naar de onderwerpen die me interesseren, zonder geneuzel van randzaken.
Ik geloof dat God de aarde in 6 dagen gemaakt heeft.
Ook het water.
Want eerst was de aarde wild en dood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bestaat alleen in je hoofd. Als er werkelijk zoiets perfects als een god bestond dan waren er nooit ziektes, honger, misvormde kinderen, en oorlogen, dan had ie het wel zo geschapen dat alles en iedereen in perfecte harmonie met elkaar kon leven. En dan had er ook nooit een duivel, satan kunnen ontstaan want dat zou een imperfecte god impliceren. Dan hadden Adam en Eva ook nooit een zonde kunnen begaan want ze zouden perfect zijn geweest. En als de bijbel waar zou zijn zou die niet zo boordevol met contradicties hebben gestaan. En met geweld t.o.v. mensen. Hoe kun je nou als perfecte god iets schapen dat niet perfect is ( zondigt ) en het vervolgens tot eeuwig branden in de hel verdoemen ? Het hele idee v een god is belachelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof wat ik geloof. Ik geloof dat God mensen een vrije wil gegeven heeft.
Door de zondeval zijn er ziekte's e.d. gekomen.
Honger, misvormde kinderen en oorlogen.. zijn vaak dingen die mensen zichzelf of een ander aandoen.
Dan had God net zo goed robots kunnen maken die alles deden wat hij zegt. misvormde mensen is weer iets anders dan, maar kan ook komen doordat mensen dingen ontwikkelen voor geboorte en dat er toch iets mis mee blijkt te zijn of iets niet werkt, en verkeerd uitpakt. En satan was een engel van God die eerst Hem diende en daarna zelfde wilde regeren.
Ieder heeft een vrije wil gekregen om vóór God te kiezen of tegen. De bijbel is misschien lastig te lezen.
Kan ook zijn omdat er heel erg misschien een boek mist. of een deel van een boek.
Mensen zijn snel geneigd een antwoord te geven, terwijl ze niet gauw diep in de grondtekst kijken. God heeft alles goed geschapen, wij hebben een vrije wil en gebruiken die op een verkeerde manier. Er zijn vele teksten in de bijbel te vinden die op nu slaan. En tot slot,
Ik geloof dat Jezus spoedig wederkomt op aarde en alle dingen nieuw zal maken.
er zal geen dood, honger, pijn meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Juda je texten staan in een soort opdringing naar anderen toe:'' God HEEFT alles goed geschapen,Door de zondeval ZIJN er ziekte’s e.d. gekomen.
Honger, misvormde kinderen en oorlogen.. ..NEE.. jij vind dat!...ik geloof ook ,begrijp me niet verkeerd, maar het scheppings verhaal staat mij zeer, tegen...dit omdat er altijd nog veel meer bewijs voor de evolutie theorie is, dus stop zinnen zoals God. HEEFT dit en dat,,,,NEEN... JIJ gelooft dat...niet jouw geloof anderen opdringen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke sorry dit bedoelde ik niet zo.
Ik bedoel het niet opdringerig.
mijn excuses.. Ik geloof wat ik geloof,
Jij het jouwe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Juda: mrTmo heeft duidelijk aangegeven op welke basis hij een antwoord verwacht: de wetenschappelijke basis. Kom dan alsjeblieft niet met een geloof aanzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Juda, kijk ook eens over de schutting, hoe het aan de andere kant is! Ik heb bewondering voor je overtuiging, maar lees eerst andere boeken dan de bijbel, dat zal je veel verwarring brengen maar ook inzicht.
Alles is uiteindelijk gevormd uit waterstof, H. Dit zie je duidelijk in sterren, waar kernfusie plaats vindt van H naar He. vervolgens kunnen er meer fusies plaatsvinden tot je ook hogere elementen hebt, zoals zuurstof, O. Als je zuurstof en waterstof bijeenstopt bij een temperatuur die hoog genoeg is, ontstaat er water. Omdat water een heel stabiele stof is, reageert dat niet verder. Het water zamelt zich op.