Hoeveel ijs past er in een kubieke decimeter?

1 liter water past in een kubieke decimeter, maar water zet uit met dat het bevriest.. Hoeveel water heb je als een kubieke decimeter ijs ontdooit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Het hangt van de temperatuur van het water af. Bevroren water heeft een hogere dichtheid dan water boven de 0 graden dus na ontdooien heb je altijd minder dan 1 dm3.

Het is het makkelijkst om te werken met massa omdat de massa niet verdwijnt. De dichtheid van het water kan je opzoeken met tabellen.

Ook moet ik twee theoretishe aannames doen:

1. Je gebruikt zuiver water
2. De temeratuur van het bevroren water is -2 graden Celcius, waarna je precies 1dm3 uit hakt.

Bij -2 graden weegt zuiver bevroren water 0,92 kg per dm3. Bij +4 graden Celcius is de dichtheid 1 kg water per 1,000028 dm3 (vroeger werd 1 kg water gelijk gesteld aan precies 1 dm3, maar dat is later gewijzigd met de standaardisatie van SI eenheden. Dit is na te gaan op wikipedia (zie link).

Dat betekent dat als je de 0,92 kg water uit het ijsblokje verwarmt tot 4 graden celcius je 0,92 * 1,000028 = 0,920002576 dm3

Voor zuiver water vind ik een dichtheid 0,999129 kg/dm³ bij 15 graden Celsius en 0,983211 kg/dm³ bij 60 graden Celsius. Vermenigvuldig je die waarden met de beginmassa van 0,92 kg dan kom je op de volgende volumes bij 15 en 60 graden:

15 graad Celcius: 0,91919868 dm3

60 graad Celcius: 0,90455412 dm3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ghihi wat een lang verhaal op bij (zo ongeveer) dezelfde waarden uit te komen... Maja, het zijn de afrondingen die het doen he.. Jij had vast een hoger punt gekregen op het scheikundeproefwerk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn omdat dit soort antwoorden tot in lengte van dagen worden opgezocht door leerlingen. Dan is het wel handig om de methode en beredenering erbij te vinden. En vroeger snapte ik het niet zo heel erg en door het nu zelf uit te puzzelen wel. Ik leer er dus vooral zelf van. Sorry als ik wat betweterig over kom, dat is niet zo bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow dat was helemaal niet mijn bedoeling, ik vond het vooral grappig dat iemand het helemaal uitspitte, ipv gewoon het soortelijk gewicht op te zoeken.. Maar voor het begrip is jouw verhaal duidelijker, en inderdaad, ik heb temperatuurverschillen verder helemaal buiten beschouwing gelaten..
We hebben het allebei goed! Hoei!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, ik ben docent, vandaar ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah, jij hebt zo'n hoge punten voor de scheikundeproefwerken omdat jij degene bent die ze moet maken.. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik spiek bij mijzelf ;o) Lol. Nee, ik ben biologiedocent. Maar heb wel biochemie gedaan op de VU. Het tentamen scheikunde voor biologen heb ik wel 5 keer over moeten doen, zo ingewikkeld was dat (berekenen energie bij biochemische reacties) dat het berekenen van het volume een eitje is nu ;o)

Andere antwoorden (4)

0.92 kilo

Toegevoegd op 15-06-2009 09:08:07
oftelwel 0.92 liter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je de eerste bent, maar in mijn argument neem ik de temperatuur mee. Afgerond is jouw antwoord correct als je er bij zet dat dit geldt bij ijs van -2 graden waar je 1 dm3 uit haalt en vervolgens verwarmt tot 4 graden. zie ook mijn reactie op de jouwe onder mijn antwoord ;o)
Dat kun je niet precies zeggen... Water heeft bij 3,98°C de grootste dichtheid... en dus het kleinste volume... Water dat warmer is blijft boven drijven en water dat kouder is blijft ook boven drijven op water van 4°C...

Dus het hangt er maar net vanaf van hoe koud dat ijs is geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water bij 0°C of bij 0K ?
Dat is nogal een verschil, denk ik ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bevroren zuiver water heeft bij 0 graden Celsius een dichtheid van 916,8 gram per kubieke decimeter.
Het antwoord is dus 916,8 gram.