Hoe kan het wegdek kouder worden dan de buitentemperatuur?

Op gespecialiseerde websites voor wegbeheerders wordt apart de luchttemperatuur op 1,5 en 10cm boven de grond aangegeven en ook de temperatuur van het wegdek.
Soms is het wegdek kouder dan de buitenlucht en ook kouder dan het die dag of nacht is geweest.
Dit speelt (ook) bij temperaturen onder 0. Dus verdamping kan dan geen rol meer spelen volgens mij.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

In de winter koelen voorwerpen af door uitstraling. Ze stralen hun warmte uit naar het koude heelal.

Daarom zie je dat zulke afkoeling alleen optreedt bij een wolkenloze nacht: dan "ziet" het wegdek de kale hemel, terwijl datzelfde wegdek in een bewolkte nacht de wolken "ziet", en dus veel minder warmte kan uitstralen.

Het wegdek koelt dus niet af doordat de lucht koud is, maar doordat het zijn warmte wegstraalt naar het heelal. In feite zorgt de lucht, hoewel koud, er juist voor dat het wegdek weer enigzins wordt opgewarmd (cq minder afkoelt), en zorgt het koude wegdek ervoor dat de lucht afkoelt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Je ziet het ook goed aan autoruiten. De voorruit staat van alle ruiten het meest vlak. Die ruit "ziet" dus veel hemel en weinig bebouwing/bomen/straat. Daardoor zal de voorruit het meeste afkoelen.

De zijruiten staan van alle ruiten het meest vertikaal. Die ruiten "zien" dus nauwelijks hemel, en juist veel bebouwing/bomen/straat. De zijruiten zullen daardoor veel minder afkoelen dan de voorruit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bullsht...
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - WELK deel vind je "bullshit"? WAAROM vind je dat? Wat is er mis met de natuurkunde? Heb jij een betere verklaring? Die vind ik namelijk noch hier, noch in een antwoord.
Het heeft ermee te maken dat elk object warmtestraling (dus energie) uitzend aan zijn omgeving, ook wanneer het object al kouder is dan de omgeving.

Het object raakt daardoor energie kwijt en koelt af.

Hoe "zwarter" het object, des te meer straling wordt uitgezonden. Een zwart wegdek zal dus relatief veel warmte hierdoor verliezen.

Zie ook bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchttemperatuur is temperatuur van de buitenlucht. Bij weerstations wordt deze gemeten in graden Celsius op een hoogte van anderhalve meter boven een open grasvlakte.
De verticale luchttemperatuur varieert sterk. Soms neemt hij af en soms neemt hij toe, afhankelijk van de hoogte.
Ook doordat het aardoppervlak niet homogeen van samenstelling is, ontstaan er temperatuurverschillen in de atmosfeer. Geografische factoren zijn de land-zee-ijs-verdeling, het reliëf van het aardoppervlak en de hoogte boven zeeniveau. Land warmt sneller op dan water, maar koelt ook sneller af. De luchttemperatuur zal dus sterker variëren boven land dan boven zee.
Koude lucht is zwaarder dan warmere lucht en heeft dus de neiging naar beneden te zakken. Je hoort in de winter dan ook vaak: Dicht op de grond kan vorst, en dus gladheid, optreden, terwijl het 1,5 m boven de grond nog net boven nul graden is. Hierdoor zal het wegdek kouder zijn dan de "buitenluchttemperatuur" op 1,5 meter hoogte.