Koelt eten dat in een magnetron is verwarmd, sneller af dan eten dat in een pan of oven is opgewarmd?

En zo ja, waarom?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb nog geen overtuigend antwoord gelezen.. misschien zijn er nog teveel onbekende factoren.
Maar als ik een bordje macaroni opwarm in de magnetron, heb ik het idee dat het sneller afkoelt dan in een pan opgebakken macaroni.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....dit is een moeilijke annna. Was een goeie vraag geweest voor mijn Wetenschapskwis. Als ie nog had bestaan. Ga je er nu van uit dat het prakkie in de oven in een ovenschaal staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WimT.. geweldige nick.. ik heb idd nog geen overtuigend antwoord gelezen..

Antwoorden (11)

Ikzelf merk dat niet echt maar het zou kunnen hoor.
In een magnetron verdampt er nogal wat vocht en vocht houdt warmte vast dus dat zou een reden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de warmte die een magnetron afgeeft aan de producten zijn elektro stralen!
Die warmte stralen verwarmen/verhitten goed maar verliezen ook zeer snel de kracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat denk ik wel omdat je in een oven of pan deze ook opwarmt.
die houden langer warmte vast.
in de magnetron warm je alleen het voedsel op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het maakt niet uit op welke manier de energie in het voedsel is gekomen voor de mate waarop het voedsel zijn warmte weer afstaat aan de buitenwereld. Voorop gesteld dat er evenveel energie in is gestopt. Omdat bij een magnetron het voedsel ook van binnen wordt verwarmd is eerder het omgekeerde het geval.
escape
13 jaar geleden
In principe worden alleen het water en vetdeeltjes van het voedsel in een magnetron opgewarmd en daardoor is het niet altijd door en door even warm.
Daarom denk ik dat het door en door verwarmde voedsel in een oven (duurt langer en gelijkmatiger) langzamer afkoelt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Omdat het voedsel uit een magnetron om die reden minder latente warmte bevat zal het dus sneller afkoelen.
Natuurlijk als je het voedsel in een magnetron nog langer verwarmd waardoor het aan de buitenkant gaat koken wordt de zaak anders.
Het is dus eigenlijk niet goed te vergelijken en ook niet sluitend te beantwoorden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Mijn uitleg blijft gewoon gehandhaafd. Je brengt in een magnetron minder energie in het voedsel dan als je het opwarmt in een (koek)pan.

In een magnetron wordt de buitenkant van het voedsel meer verwarmd dan de binnenkant. In een magnetron roer je het voedsel tijdens het opwarmen niet om (zou eigenlijk wel moeten) en dus haal je het sneller uit de magnetron dan eigenlijk moet. Je baseert je nl op de uitwendige temperatuur. Daarnaast verwarmt de magnetron alleen water en vet substanties en deze energie moet zich via geleidingswarmte verder in het voedsel verdelen, waardoor de buitenzijde dan weer sneller afkoelt.

Het opwarmen in een pan gebeurt langer, intensiever en meer door en door, mede daar je het waarschijnlijk ook nog omroert. Je verwarmt niet een deel van het voedsel als in een magnetron, maar alle voedsel gebaseerd op geleidingswarmte. Je brengt dus meer energie in. Ik ga er van uit dat je het na het opwarmen op een bordje legt. Dit laatste is wel nadelig voor het afkoelen, daar het bordje waarschijnlijk koud is. Het bordje in een magnetron wordt wel eens waar niet door de straling verwarmd, maar wel via de overdrachtwarmte van het voedsel.
Als je over een caloriemeter zou beschikking zou je dit ook aan kunnen tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het koelt altijd even hard af mits het eten voor het afkoelen even warm was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een magnetron werkt op microgolven. Deze straling zorgt ervoor dat de dipool moleculen in beweging worden gezet. Water bevat dipool moleculen. Door deze beweging ontstaat een soort magnetisch veld en dat zorgt weer voor warmte. Voedsel wordt dus van binnenuit verwarmt.

Voedsel dat op gas of in de oven wordt verwarmd gebeurt dus van buitenaf door geleidewarmte.

Beide manieren zorgen voor verhitting en beide manieren zorgen dat het vocht in voedsel gaat koken, dus het afkoelen gaat ook even snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige verschil is dat de magnetron met golven werkt, op de ene plek word het dus verwarmd (een buik) maar daar tussen in wordt het op dat moment niet verwarmd.
Dat is ook de reden waarom de magnetronschaal ronddraait.
(dit valt te controleren door plakjes kaas op de magnetronschaal neer te leggen en te zorgen dat de schaal niet ronddraait, dan krijg je op 2 a 3 plekker bubbels onder de kaas. daar word het verwarmt.)

Dus je eten is verwarmd, maar niet op alle plekken.
Op het moment dat je het eten door elkaar gaat prakken ect. gaat er dus warmte verloren omdat de minder warme delen nog verwarmd worden door de rest. Hierdoor lijkt het alsof het eten sneller afkoelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de rest maakt het niet uit op welke manier iets warm geworden is. warmte is energie, het product heeft een eigen constate voor de hoeveelheid energie dat het product verliest. Als het in huis 20 graden is, is dat net zo warm als het met een kachel of met warme lucht verwarmt is, en het koelt ook even snel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voedsel koelt alleen sneller als als de kern van het voedsel nog niet goed is opgewarmd, dat afkoelen komt dan omdat een deel van de warmte verder in het voedsel trekt dan de paar centimeter diepte tot welke de microgolven doordringen en het voedsel verwarmen.
Feitelijk koelt dan dus het voedsel naar twee kanten af , naar de buitenkant en de nog niet doorgewarmde binnenkant.
Is de binnenkant ook helemaal warm en zou je het in de koekepan en het in de magnetron gegaarde voedsel (van gelijke temperatuur) af laten koelen onder gelijke omstandigheden (dus op een bord oid zonder restwarmte) dan maakt het helemaal NIETS uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je het dan niet lang genoeg in de magnetron hebt gezet.
De magnetron verwarmd alleen vloeistoffen, deze warmte moet via geleiding komen in de vaste delen van het voedsel. Als je grote vaste delen hebt, duurt dit verwarmen langer omdat de warmte van buiten naar binnen in het deeltje moet. Het zou kunnen dat het warm lijkt als je het dan uit de magnetron haalt, maar het dan binnenin de vaste delen nog niet goed warm is. En dan koelt het inderdaad snel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee; eten koelt niet sneller af als het in een magnetron warm in gemaakt.

Wat wel uit maakt is dat heel veel mensen hun eten veel te kort in de magnetron zetten waardoor het niet volledig verwarmd is. Zeker met eten dat je niet kan (of iig zou moeten) roeren (zoals ovenschotels) moet je uitkijken dat je het niet veel te kort verwarmd.

Wanneer het eten idd de juiste temperatuur heeft en volledig is verwarmd (en niet alleen de buitenste laag) duurt het zeker net zo lang voor het is afgekoeld als wanneer het via enige andere methode verwarmd was.

In je voorbeeld van macaroni heb je eenvoudigweg je eten veel te kort verwarmd. Zeker wanneer je het dan een keer omroert en zo de hete en koele delen gelijkmatiger verspreidt lijkt me macaroni ineens sterk afgekoeld terwijl het eigenlijk gewoonweg niet goed verwarmd is.

Een magnetron is een wonderbaarlijk apparaat maar de wetten van de thermodynamica aan de laars lappen kan het toch echt niet.