Heeft een volle vrachtwagen meer remweg nodig dan een lege?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Theoretisch gezien is er geen verschil Vertragingskracht = massa x vertraging Wrijvingskracht = massa x wrijvingsconstante Omdat wrijvingkracht gelijk is aan de vertragingskracht kun je zien dat de massa ter linker en ter rechterzijde van het =teken tegen elkaar wegvallen. massa x vertraging = massa x wrijvingsconstante Kortom de massa doet er eigenlijk niet toe, de vertraging is volledig afhankelijk van de wrijvingconstante tussen asvalt en rubber van de banden. Wel is het zo dat je bij een zwaardere vrachtwagen genoeg wielen nodig hebt om de oplopende wrijvingskracht te kunnen waarmaken. Vanwege veiligheidseisen zou daar altijd in voorzien moeten zijn.

Op 2 uitzonderingen na is het antwoord JA die uitzonderingen zijn als de vrachtwagen vol zit met lucht, Of als hij is volgeladen met piepschuim ;) Toegevoegd na 1 minuut: Meer gewicht in de vrachtwagen zorgt voor een grotere belasting van de remmen en banden,en dus ook voor een langere remweg

Ja zeker! Hoe groter de massa is hoe langer de remweg, er moet meer gewicht met een bepaalde snelheid tot stilstand komen. Misschien rij je wel een met een aanhanger, als er bijvoorbeeld zand op ligt, dan zal je eerder moeten remmen bij een rotonde dan als je geen aanhanger hebt.

Goh zeg, gelukkig hebben we nu dat hoofdstuk met Natuurkunde. Het antwoord is inderdaad Ja. De remweg hangt immers af van de volgende drie punten: - snelheid - massa - remkracht Doordat de massa van de vrachtwagen dus groter is, heeft hij dus een langere stopafstand. Hierbij is wel vanuitgegaan dat de snelheid en de remkracht bij beide vrachtwagens gelijk is.

Bronnen:
Natuurkundeboekje.

De remweg hangt af van 1) de snelheid, bij een grotere snelheid is de remweg groter. 2) de remkracht, bij een kleinere remkracht is de remweg groter. De kwaliteit van de remmen wordt aangegeven met de remvertraging. 3) de massa, bij een gelijke remkracht en snelheid is de remweg van een vrachtauto groter dan de remweg van een personenauto 4) de kwaliteit vd banden, bij gladde banden is de remweg groter. Een gladde band heeft een kleine profieldiepte. 5) De gladheid van het wegdek, op een gladde weg is de remweg groter. Volgens punt 3) heeft een geladen vrachtwagen een grotere remweg nodig. Wat nog wel een rol kan spelen is dat de wrijvingscoëfficiënt tussen band en wegdek groter is als de vrachtwagen geladen is. Dit betekent dat de remkracht groter wordt. Daar deze factoteren mij ontbreken zegt mijn gevoel dat de remweg toch nog groter wordt, ondanks dat de remkracht groter wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100