Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het mogelijk dat een barometrische hoogtemeter precies genoeg is om ongelukken te vermijden?

Een barometrische hoogtemeter meet hoogte met behulp van de luchtdruk.

Kan iemand me in eenvoudige taal uitleggen hoe dit precies genoeg kan zijn om bijvoorbeeld botsingen te voorkomen?

Ik weet dat de hoogtemeter moet worden ingesteld, ik vraag me dus af hoe ongelukken vermeden worden als je bijvoorbeeld van een lagedruk- naar een hogedrukgebied vliegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Men vliegt normaal gesproken op vaste vlieghoogten met een interval van 1000 voet.
Die duizend voet hoogte verschil is voldoende om eventuele barometerverschillen te compenseren.

Ook zijn er regels over de vliegrichting; verkeer richting oost vliegt op oneven duizendtallen (9000, 11000 voet enz.) terwijl verkeer in westelijke richting op even duizendtallen vliegt (10.000, 12.000 voet).
Dus twee elkaar tegemoetkomende vliegtuigen passeren elkaar in principe met minimaal 2000 voet hoogteverschil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Boven een bepaalde hoogte (in Nederland 3500 voet) wordt de hoogtemeter ingesteld op een meting gebaseerd op de standaarddruk op zeeniveau (1013,2 hPa).

Als iedereen datzelfde ijkpunt gebruikt kan je simpel
doordat dan met name het verschil in hoogte dan belangrijk is de vliegtuigen op een andere hoogte ten opzichte van elkaar laten vliegen. Dat de afstand tot de grond niet helemaal klopt is als je hoog genoeg vliegt niet erg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding