Hoe kan ik zilvernitraat aan grond toevoegen zonder dat het oxideert?

Ik moet voor een onderzoek naar de toxiciteit van zilver op bodemdieren zilvernanodeeltjes toevoegen aan de bodem. Ik heb een oplossing met hexaan, water en een zilvernitraat. Kan ik dit gewoon toevoegen aan de bodem? of gaat het oxideren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat dat wel goed gaat. Over het algemeen oxideert zilver niet zo heel snel en dat nitraat gaat ook prima. Waar ik eerder rekening mee zou houden is het feit dat je nanodeeltjes gebruikt. Ik weet niet hoe groot die deeltjes zijn, maar als je toxiciteit wilt testen kun je beter geen nanodeeltjes gebruiken.

Nanodeeltjes zijn namelijk door alleen hun grote (niet hun chemische eigenschappen) al carcinogeen. Afhankelijk van wat je precies onderzoekt zou dit kunnen storen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou eerst kijken of je zilverionen reageren met zuurstof maar volgens mij heeft dat geen invloed. Maar kzou t toch checken voor de zekerheid. en als het reageert met zuurstof zou ik gewoon een beetje zuurtoevoegen met een bepaalde concentratie en volume dat je alleen de zilverionen overhoud. T liefst zou ik dan waterstoffluoride aanraden want anders slaan de fluoride ionen neer met de zilverionen