Hoe komt het dat een gesloten zak, volledig gevuld met water, niet bevriest?

we hebben zo'n zak uit een vaatje wijn volledig gevuld met water en die ligt reeds 4 dagen/nachten buiten. Het heeft zeker gevroren maar toch bevriest het water niet in de zak. Is dit mss omdat het water niet kan uitzetten om zo ijs te vormen?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
Probeer de zak eens te schudden, waarschijnlijk bevriest die dan ineens heel snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als water bevriest en uitzet dat gaat alles kapot. Dus dan moet het wel een hele sterke zak zijn. Het was ook mijn eerste gedachte. @kimath waarom zou het dan wel bevriezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het water vloeibaar blijft als je het niet beweegt klopt, het kan dan zelfs tot enkele graden onder 0 vloeibaar blijven. Even er aan schudden verstoort dit. (Het water wordt wakker..)
Kimath
13 jaar geleden
@leftoverture: dat was inderdaad wat ik bedoelde, ik heb dit eens gezien in een filmpje, het effect is erg grappig om te zien :D

Antwoorden (7)

Is zo'n zak niet zilverkleurig? Waarschijnlijk isoleert deze zak, zodat de temperatuur van het water nog niet laag genoeg is.
bamibal
13 jaar geleden
Het komt in ieder geval niet doordat het water niet kan uitzetten, want die kracht is groter dan de sterkte van die zak.

Denk maar aan het barsten van leidingen (koper) in de winter, als het hard genoeg vriest.

Als de zak met water niet beweegt kan het ook langer duren voordat het water bevriest.

Schud er maar eens wat aan en kijk dan morgen nog eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het water wel zuiver: geen zout, suiker of glycol erin. Moet haast wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuiver water of nog wijnrestanten in de zak?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel graden vriest het 's nachts en overdag waar je woont?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water is onderkoeld waarschijnlijk, zo gauw er beweging in komt (stoten ) zal het wel bevriezen
anneliez
13 jaar geleden
* het water koelt niet voldoende af omdat het overdag te veel opwarmt, de zak te goed isoleert.
* het water is wel onder nul, maar is onderkoeld. De kleinste aanraken zal het doen bevriezen.
* je verwart water met wijn. Dat deden ze in de bijbel ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stilstaand water heeft ook meer moeite met bevriezen.
Ben geen natuurkundige maar kan me voorstellen dat het te maken heeft met het in het kristalrooster vallen van de moleculen te maken kan hebben.

Kleine meertjes in de luwte bevriezen minder snel dan in de wind. (Heeft trouwens niets met gevoeltemperatuur te maken)