een bom valt. dan gaat de toon hoogte van dit geluid steeds lager. HOe komt dit?,

want je zou toch verwachten dat de toonhoogte groter word naarmate de snelheid toeneemt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Een langs rijdende auto geeft eerst een laag geluid dat vervolgens steeds hoger wordt.
Bij een vallende bom is het precies anders om, als hij dichterbij komt wordt het geluid steeds lager.
De valsnelheid van de bom zal even versnellen, maar daarna constant zijn.
Waarschijnlijk planten hoge geluiden zich sneller/ beter voort, dan de lage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is te verklaren door het doppler effect (zie bron). als voorbeeld wordt vaak een brandweerwagen met sirene genoemd. het geluid verandert afhankelijk van jouw positie tov het geluid.

Op wikipedia wordt dit verder uitgelegd en staan nog meer grappige feitjes over dit fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De valsnelheid is op een bepaald moment constant, door het doppler-effect daalt de toonhoogte als de bom zich van je verwijdert; dit vindt alleen plaats als de bom van een zijde aankomt en aan je andere zijde inslaat.
In films laten ze het meestal zo klinken omdat dat een aardig effect geeft en nu zijn we daar zo aan gewend dat het ongeloofwaardig klinkt als de toon omhoog zou gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een toon is alleen constant wanneer de bron recht op je afkomt. Wanneer de bom nog op grote hoogte is, zal deze verhoudingsgewijs 'op je afvallen'. Wanneer de bom lager komt, zal hij meer 'langs je afvallen'. Dit is een beetje als een auto die langsraast maar je nooit passeert. Je zal dan ook nooit een "kantelpunt"horen zoals bij een voorbijrazende auto: het geluid dat ineens een stuk lager klinkt. Het klopt dus dat hij gewoon van hoog naar laag gaat qua klank als 'ie maar een stuk van je afvalt.