Waarom houd water warmte goed vast?

Ik bedoel dit zo: Als je een washandje heel nat maakt met heet water, en het water er dan uitknijpt, is het washandje kouder dan het water.
Ook in het groot is het zo. Want de zee geeft warmte aan af aan het land in de winter en koelt het land af in de zomer (zeeklimaat).
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Water houdt de warmte niet goed vast en ook niet slecht.

In je voorbeeld gaat het om andere natuurkundige verschijnsels.

De washand.
Om een stof 1° C in temperatuur te verhogen is een bepaalde hoeveelheid warmte (energie) nodig. Die hoeveelheid warmte is voor iedere stof verschillend en wordt proefondervindelijk vastgesteld.
Die benodigde hoeveelheid warmte wordt de soortelijke warmte (sw) of specifieke warmte genoemd.
Onder de vloeistoffen is de sw voor water een van de hoogste, tw 4186 J(Kg.K).
Als je het warme water uit een washand wringt, blijft er restvocht achter welk verdeeld zit over de relatieve grote oppervlak van de washand. Door die grote oppervlak kan het restvocht makkelijke verdampen. Voor verdamping is energie (warmte) nodig en die wordt ten dele uit de omgevingslucht, maar grotendeels uit het restvocht gehaald. Daardoor koelt het restvocht en dus de washand af.
Met het uitgewrongen water is dit effect kleiner en dus zal dit water langer warm aanvoelen.

Het zeewater.
Gezien de hoge sw van water bevat (zee)water veel energie (warmte). Als de omgeving kouder is dan het zeewater zal deze energie aan die omgeving worden afgegeven en wordt die omgeving (atmosfeer en/of land) dus warmer.

Je ziet nu dat wat er in je twee voorbeelden gebeurt gebaseerd is op verschillende natuurkundige verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In jouw voorbeeld haal je het warme water uit het washandje...echter niet helemaal, wel grotendeels.
Het resterende vocht in dat washandje verdampt en dat heeft een sterk koelende werking.
De hoeveelheid verdamping is afhankelijk van temperatuur en oppervlak. Een washandje met water erin heeft meer warmte capaciteit als een washandje vrijwel zonder water. Daarom koelt de laatste sneller af door die verdamping.

wat betreft de hoeveelheid energie in water: Voor elke gram water die 1 graad (celsius of kelvin) afkoelt komt er 4,2 Joule energie vrij. Inderdaad heeft de zee heel veel energie opgeslagen en kan die bij afkoeling dus aan de atmosfeer afgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat water een zeer grote warmtecapaciteit heeft (één van de grootst gekende). Reden hiervoor is de atomaire opbouw van water die veel inter- en intra-moleculaire interacties kan aangaan. En op deze manier dus veel energie kan "opslaan".