Waarom roesten uitlaten zo snel?

Natuurlijk worden ze vaak nat. Maar juist doordat ze warm zijn drogen ze toch ook weer snel op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (6)

Ze worden gemaakt van waaibomen-kwaliteit. Juist door de temperatuursverschillen is roest sneller.
Je kan ook een RVS uitlaat kopen, maar daar zit wel een prijskaartje aan. Staat wel erg mooi, en mooi vol geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal een combinatie zijn van vocht, warme, olie en straatvuil, waardoor de uitlaat relatief snel roest. Hoewel dat erger lijkt dan dat het daadwerkelijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nattigheid komt niet alleen van de straat en van de regen, maar ook van binnen. Benzine en diesel zijn koolwaterstoffen. Bij de verbranding daarvan ontstaat water. Al de uitlaatgassen afkoelen tijdens hun reis door de uitlaat, condenseert dat water.

Water bevordert roest. Warm water des te meer - alle chemische reacties gaan sneller bij warmte.

Water met "viezigheid" bevordert roest nog sterker dan puur water. Viezigheid genoeg rond de uitlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat schijnt met name te gebeuren als je veel korte stukken rijdt. Dan blijft er condenswater achter in je uitlaat, omdat je katalysator nog niet goed op stoom is kunnen komen en dat zorgt voor roestvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roest is verbinding van metaal (ijzer) met zuurstof (oxidatie). Dit gaat sneller bij bepaalde omstandigheden waaronder temperatuurswisselingen. Water, zout en zuren werken als katalysator in dit proces. opspattend regenwater bevat veel zout. In de winter, als er gestrooid wordt, is dat nog erger. De uitlaat hangt bovendien laag. Opspattend vuil en zand zorgen er dus voor dat de beschermende buitenlaag van de uitlaat beschadigt waardoor het ijzer snel roest. Overigens roest de uitlaat ook van binnenuit, want door de verbranding van de benzine komt ook water vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede stalen uitlaat roest niet zo snel. Maar als je zo'n aftermarketproduct bij de handel haalt kan het zijn dat na een maand of 6 de uitlaat al weggerot is.

Betaal wat meer, dat is altijd beter. Als je je auto lang wilt rijden kun je ook voor RVS kiezen, soms wel een wat blikkerig geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een betere uitlaat die misschien meer kost zul je bedoelen. Een hogere prijs betekent regelmatig niet een betere kwaliteit.