kan ijzer branden

kan ijzer branden als het fijn genoeg word gemaakt of als je het vacuum zuigt en dan aansteekt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het vacuum zuigt is er geen zuurstof meer....dat is wel een beetje belangerijk als je iets wil verbranden:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJzer kan niet branden. Alleen gloeien en niet branden. Er ontstaat geen vlam. Zoals als bijvoorbeeld bij een kaars. Ik heb overigens nooit ijzer als brandstof zien functioneren, benzine wel.

Antwoorden (7)

Ja, ijzer kan branden als je het fijn genoeg maakt.

Staalwol is al fijn genoeg om te kunnen branden. Zie de Bron hieronder.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook ijzer is brandbaar. We spreken dan vaak over het roesten van ijzer. Ijzer roest vooral goed in vochtige lucht.Maar de lucht om ons heen is altijd een beetje vochtig dus onbeschermd ijzer zal dan altijd roesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraagsteller doelt op het 'oxideren' van ijzer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoord is fout
Cryofiel
13 jaar geleden
Antwoord is correct. Roesten is precies hetzelfde als branden - alleen in extreem trage vorm.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik wilde je een C+ geven, maar dat mag niet van het systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een plus, dit is correct. oxideren is het zelfde als verbranden. aleen dit gaat veel langzamer en zonder vuur verschijnselen. maar ook roesten geeft warmte af ( veel zelfs:))
De smid maakt gebruik van het gegeven dat ijzer kan branden, als het roodgloeiend is en dus tegen vlammen aanzit, is het ijzer buigzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het tegen het smeldpunt aan, het brand niet :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies, dit antwoord is verkeerd. Het ijzer smelt bijna, en daardoor wordt het buigzaam. Met branden heeft dit niets te maken. Zelfs met bijna branden heeft dit niets te maken. Ter illustratie: de smid zou ook in vacuum kunnen werken, of in een argon-atmosfeer; in beide gevallen zou het ijzer buigzaam worden, maar kán het niet branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan gaat zijn vuur uit:P
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja...
Wat we in de volksmond branden noemen heet chemisch gezien oxidatie. Dat is een reactie van een stof met zuurstof. En dat is weer hetzelfde als roesten. En ijzer kan roesten. het verschil met branden is dat de reactie heftiger is waarbij er warmte vrijkomt. Voorwaarde hiervoor is dat de verhouding zuurstof/brandstof optimaal is. Er is dus relatief weinig brandstof (ijzer) nodig en veel zuurstof. Dat bereik je inderdaad met ijzerpoeder of staalwol. Zie handige toepassing hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en of... als de temperatuur maar hoog genoeg is. Dit is een probleem bij sommige autobranden. Blussen met gewoon water kan dan niet meer en moet met overgaan op (ik meen) poeder..
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door poeder, neem je het zuurstof weg.
Met water koel je bij zulke branden de temperatuur af en natuurlijk maak je het vochtig/nat.
IJzer kan niet branden, het gloeit alleen bij hoge temperaturen, ijzer is geen brandstof en kan dus ook niet branden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enig juiste antwoord zal worden gegeven op drasties.
DRASTIES - Dutch on the world. World on the Dutch