Kunnen kakkerlakken echt een kernoorlog overleven?

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hoort heel vaak dat kakkerlakken een kernoorlog kunnen overleven. Is dit ook waar? En hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Kimath
13 jaar geleden
Dit hebben ze bij Mythbusters getest, kun je zo vinden via Google of Youtube. Ik zit op gsm, dus ik kan de link niet sturen.

Antwoorden (6)

Dat wordt inderdaad beweerd. Een mens ontvangt tijdens zijn leven gemiddeld 16 Rem. 800 Rem is dodelijk.
Een kakkerlak zou kunnen doorleven na 70.000 à 100.000 rem. Dat staat in de link van de Iowa State University.
Maar dit is niet onomstreden.
escape
13 jaar geleden
De capaciteit van de kakkerlak om straling te weerstaan beter dan mensen, kan in termen van de celcyclus worden verklaard. De cellen zijn kwetsbaarst aan de gevolgen van straling wanneer zij verdelen. De cellen van een kakkerlak verdelen slechts..... (lees verder)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kakkerlakken bezitten een chitinepantser,net als trouwens praktisch alle insektensoorten.

Dit pantser van deze biochemische stof is uitermate geschikt om radioactieve straling te weerstaan.
Chitine is een cellulose-achtige stof.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging: bovendien is het één der meest voorkomende polymeren (moleculaire ketens).

Trouwens: ook zeedieren met een chitinepantser=exoskelet,als krabben en kreeften, zouden derhalve bestand moeten zijn tegen radioactieve straling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, kakkerlakken kunnen een kernoorlog overleven eveneens als miljoenen andere insecten.
Dit komt doordat ze een simpele bouw hebben qua DNA, hoe minder DNA hoe minder schade er aangebracht kan worden door ioniserende straling. Daarom kunnen wij relatief weinig straling verdragen ten opzichte van insecten.
Overigens is het exoskelet van chitine niet een pantser tegen straling. Als je kijkt naar de hoeveelheid ioniserende straling die vrijkomt dan is het hebben van een exoskelet van chitine hetzelfde effect als een orkaan willen tegenhouden met een vel papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kakkerlakken kunnen een hogere dosis straling verdragen dan mensen,maar ze kunnen hun warmte niet regelen, zodat een hitte die wij nog kunnen doorstaan omdat wij door zweten onze lichaamstemperatuur laag houden voor hen dodelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kakkerlakken kunnen inderdaad meer straling overleven maar wat volgens mij ook meespeelt is dat er meestal ENORME aantallen van die beesten zijn.

Als je bijv bacteriën probeert af te doden (dat zijn er natuurlijk nog meer) kun je feitelijk vrijwel NOOIT zeggen dat ze allemaal dood zijn. Je hebt het dan altijd over reductie van. Zelfs als je slechts 0,00001 % overhoudt, zijn dat er nog genoeg om uiteindelijk weer overeind te krabbelen

Ik denk dat dit ook meespeelt bij kakkerlakken, ze zijn beter bestand maar ook enorm goed in het zich snel herstellen van de populatie als slecht enkelen het overleven.
amigo