Ontploffingsgevaar zou ik het niet noemen, maar het verhitten van natte stenen kan er wel voor zorgen dat de steen uit elkaar spat (waar ook kleine splinters vanaf schieten).

In stenen zit redelijk vaak lucht/gas. Als je een steen met lucht erin verhit zet de lucht uit en kan de steen uit elkaar spatten. Dit gebeurd niet heel vaak omdat lucht al een gas is en dus niet heel veel uitzet.

Als je echter natte stenen neemt kan er water (vloeistof) in de steen zitten. Als je deze dan verhit (bijv rond een vuur leggen tijdens het kamperen) dan kan het water zo warm worden dat het waterdamp wordt en veel in volume toeneemt. De kans dat een steen dan 'ontploft' of uit elkaar knalt is een stuk groter. Vandaar dat je beter droge stenen kunt gebruiken om rond het vuur te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het dan heet word.