Ionoforen zijn dat...

en geen ionogenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Vertel eens waar dat staat op die pagina?
ik ben niet zo heel bekend met deze termen maar een alcoholkan zowel hydrofoob/lipofiel zijn alswel hydrofiel/lipofob, dat wil zeggen: hij kan zich zowel goed voelen in water als in olie. Dat komt omdat de naam alkanol alleen maar iets zegt over zijn functionaliteit: een OH-groep. De staart die erachter hangt kan ook heel bepalend zijn voor zijn oplosnaarheid en overige karakeristieken. Heeft ie een korte staart dan lost ie graag op in water, heeft een een lange (vette) staart dan lost ie niet op in water en wel in olie. Een verzamelnaam als "alkanol" is dan ook te algemeen om iets te zeggen over deze fysische eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ionoforen zijn stoffen die in zuivere toestand reeds bestaan uit ionen, die bij het oplossen in water apart gaan zitten.Ionogenen zijn stoffen die in zuivere toestand geen ionen bezitten, maar die wel aanmaken wanneer ze opgelost zijn in water.

Ik denk dat het wel een beetje heel erg langdradig en ingewikkeld wordt om uit te leggen (en uit te rekenen trouwens), maar het heeft te maken met wat de (OH)- molekulen gaan doen wanneer ze in water worden opgelost, en dat kun je feitelijk aan de chemische formule zien. Als je de vraag stelt ben je daar ongetwijfeld in thuis - beter dan ik vermoed ik.

Ik weet wel een hele goeie plek waar je je vraag kunt stellen aan mensen die er alles vanaf weten ; zie onderstaande link. En dan natuurlijk even hier het precieze antwoord plaatsen, dan kunnen we het voortaan makkelijk opzoeken.