Kunststof isoleer inderdaad beter dan metaal. Metaal is een goede warmte geleider en een kozijn heeft nu eenmaal verbinding van binnen naar buiten.
In "moderne" metalen kozijnen is er dan ook geen direct contact meer tussen de metalen binnenzijde en metalen buitenzijde. De binnen en buitenkant zijn dmv kunststof "bruggen" met elkaar verbonden.

Nog beter isoleren kozijnen die van binnen zijn vol geschuimd. Dit voorkomt luchtstroming door temperatuurverschil IN de holle kozijnen en daardoor ongewenste warmte transport naar buiten.

Hout echter isoleert ook heel behoorlijk van zichzelf..per slot bestaat dat uit een celstructuur, net als schuim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het glas is het meest bepalend voor de isolatiewaarde van een raam. Het kozijn helpt ook mee en dan is kunststof in het voordeel omdat het hol gemaakt kan worden waardoor er minder warmte overdracht van binnen naar buiten plaats kan vinden. Metaal kan ook hol zijn (in moderne ramen) en dan isoleert het ook goed. In oude ramen is dat niet het geval en heeft metaal ook nog eens het nadeel dat het goed warmte overdraagt. Maar zoals gezegd, ik zou me meer zorgen maken over de ruiten dan het kozijn systeem. Bij kozijnen is persoonlijke voorkeur en onderhoud eerder een keuze argument.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er luchtkamers in zitten ..... en lucht isoleert goed.