De pH waarde kan varieren tussen de 4,4 en 8, maar zit meestal rond de 7. Een pH van 7 is neutraal. Hoger is basisch, lager zuur. Dus het antwoord is dat het beide kan zijn, maar is meestal vrijwel neutraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pH van urine zit normaal gesproken zo rond de 7 (neutraal), maar kan schommelen van 4,5 tot 8.
'Nuchtere' (ochtend-)urine is meestal 5-7, lichtzuur tot neutraal; en tijdje na het eten kan de waarde oplopen tot 8 (licht basisch) doordat je lijf maagzuur aanmaakt.
Zo kan ook veel citrusfruit eten leiden tot urine die meer basisch is, en het gebruiken van veel cranberryproducten maakt je urine zuurder (vandaar dat het kan beschermen tegen/helpen bij blaasirritatie en -ontsteking).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een ph-balk zie je dat 7 ph neutraal is.
>7 is basisch
<7 is zuur

urine zit tussen de 4 en 8 ph.
ph kan dus neutraal, zuur én basisch zijn.
in de bijgevoegde afbeelding zie je dat de ph meestal 6 is.
maar dit kan verschillen, als je op een dag meer drinkt, wordt de ph meer neutraal. drink je niet, wordt het zuur.