Hoeveel kilo kan je tillen met een Lego motor met een torque van 40 N.CM ?

De nieuwste motoren van Lego uit de Power Functions serie hebben volgens een Engels site:

Stalled torque
XL motor 40 N.CM
M motor 11 N.CM
(site: http://www.philohome.com/pf/pf.htm )

Als deze motoren gebruikt worden als lier of om een arm van bijvoorbeeld een graafmachine te bewegen, hoeveel kilo kunnen deze dan aan voor de motor stopt?

Ik heb zelf geen idee hoe dat Newton allemaal werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Even voor het gemak er vanuit gaan, dat 10 Newton overeenkomt met 1 kilogram, dan wil dat zeggen dat jouw motortje 4 kg. kan tillen aan een arm van 1cm.
Dit kan je vertalen naar 0,4 kg. op een arm van 10 cm.
En zo kun je verder gaan, echter met dien verstande dat je het gewicht van de arm ook mee moet tellen.
Als je gaat lieren, hangt het er vanaf, hoeveel katrollen je gaat gebruiken. Hoe meer katrollen, hoe zwaarder de last kan zijn.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begin al een idee te krijgen hoe het zit. Dank je wel Als de kabel direct aan de motor zit, blijft dit dan 4 kilo? Of wordt dit ook minder naarmate de kabel langer wordt? (kabelgewicht en opdraaiwiel even niet meegeteld) Ik vond nog dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=tFVA1QvOL_M&feature=related
Daarin heeft het motortje een drukkracht van ongeveer 3,5 kilo in combi met een actuator. (De meest gebruikte combinatie voor graafmachine ontwerpen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beperking in het filmpje ligt trouwens aan de actuator die stopt. Het motortje kan het wel hebben ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie geeft er nou een min op dit mooie antwoord?
Is een zeer goede omschrijving van het begrip koppel (N/m) Bij lego dus N/cm....(+)

Andere antwoorden (2)

Daar is geen antwoord op te geven, dat hangt af van de overbrenging en de sterkte van de hijsconstructie. Als je het motortje één miljoen omwentelingen laat maken voor 1 millimeter hijsafstand, dan kun je tientallen kilo's ophijsen.
escape
13 jaar geleden
Het totaal aantal kiloś hangt van veel factoren af.
De reeds gegeven antwoorden gaan uit van de kracht die de as zelf geeft. (koppel).

Ga je een tandwiel overbrenging inzetten dan mag je de door de anderen al berekende kracht vermenigvuldigen met de vertragingsfactor (aantal keer dat de motor as rond draait tov aantal keer dat het laatste asje ronddraait).