Nederland is vochtig , heeft zelf veel water , de wind komt veel uit het zuidwesten en het westen Nederland is ook laag gelegen.
Je moet eens kijken in bergachtige gebieden :waar blijven wolken en mist hangen? In de valleien.
Er is veel verdamping van water , dat geeft dikwijls mist op koudere windstille dagen ,wanneer het water nog relatief warm is;
Ook de regenwolken die we hier vaak hebben zijn relatief lage wolken.
Maar vergis U niet ....In Nederland en West Europa is ook relatief veel hoge bewolking zoals cirrus en schapenwolkjes ...alleen zie je die niet omdat de lagere bewolking dit niet toelaat.
Paarlemoerwolken in de stratosfeer , die zie je hier niet zoveel ... die zijn typisch voor het hoge Noorden.
In het drogere en warmere Zuiden zal je dan vlugger die hogere bewolking opmerken , wanneer de onderste luchtlagen kurkdroog zijn.
Maar ook in het vochtig regenseizoen liggen de wolken en mist zeer laag in de tropen ,hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan kloppen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht zelf is hier meestal veel vochtiger dan in zuid Europa, nevel, mist en motregen komen hier vaak voor, als mist en nevel optrekken heb je zeer lage bewolking, vaak beneden de honderd meter.