Is tijdreizen mogelijk?

Als je in een trein zit die 10km/u onder de lichtsnelheid rijd en je loopt van achter naar voor in die trein met 20km/u ga je dan 10km/u sneller dan het licht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Momenteel is dit nog niet mogelijk,maar in de (verre) toekomst zullen we,m.b.v. de dan aanwezige wetenschappelijke kennis en technologie die daar het gevolg van zullen zijn,hoogstwaarschijnlijk een manier hebben gevonden om b.v. via wormgat-tunnels van het éne universum naar het andere (parallelle) universum te reizen.

Zelfs tijdreizen wordt dan mogelijk doordat het éne uiteinde van zo'n wormgat b.v. kunstmatig langzamer draait dan het andere uiteinde,dat dan kunstmatig wordt versneld in z'n rotatiesnelheid: dit creëert--althans theoretisch--- een tijsverschil tussen twee verschillende ,van elkaar oorzakelijk gescheiden,tijdruimtes (i.e. : twee verschillende universa).

Dit is echter nog slechts pure theorie en we zijn nog vér verwijderd van sluitende theoretische modellen voor manipulatie van de tijdruimte of het creëren van wormgaten,laat staan de beïnvloeding daarvan>
zelfs het feitelijke bestaan van wormgaten is (nog) niet proefondervindelijk vastgesteld.

Dus uitgaande van het bovengenoemde zal het nog letterlijk vele eeuwen,zo niet millennia,duren vóórdat we aan tijdreizen toe zullen zijn én dit op een behoorlijke wijze zullen weten te beheersen.

Tijdreizen zal níet leiden tot de beroemde "grootvader-paradox" : ik reis terug in de tijd,vermoord mijn opa dus ik zal nooit geboren worden (in het kort samengevat).

Maar er is een "ontsnappingsclausule" binnen quantumfysische modellen,die uitgaan van de zgn. Véél-werelden-theorie,zoals die werd geopperd in de 50ér jaren der 20ste eeuw door Hugh Everett,welke stelt,dat een gebeurtenis binnen de quantumwereld tot alternatieve gebeurtenissen leidt,omdat een quantum zich tegelijkertijd in verschillende toestanden kan bevinden en er dus zo afsplitsingen in tijd en ruimte plaatsvinden.

Omdat ons heelal in haar prille beginfase zich óók in een quantumtoestand bevond,is de logische gevolgtrekking,dat er zich dus continue ook parallelle,alternatieve universa (het Véé-werelden-model dus) ontwikkelden en dit proces blijft ook continue doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel heel theoretisch allemaal. je hebt het gezegd, maar toch ff een puntje op jouw antwoord. mensen verzinnen dat er een wormhole kan bestaan. daar wordt bovenop nog verzonnen dat je er mee in de tijd kunt reizen. dat zijn wel veel verzinsels....vind ik. en er is ook duidelijk gezegd, als wormholes zouden bestaan, en je kunt ze beinvloeden. dat het nooit mogelijk is om als mens er doorheen te gaan.
en de kans is gigantisch groot dat het uiteinde van een wormhole gewoon alles vernietigd, want je rotzooit met tijd-ruimte. dus zelfs in de toekomst zeer onwaarschijnlijk. maarja toch een + van mij, voor de moeite. want het laatste stukje is wel interessant :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed en interessant, een wel verdiende + :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,thx. ;)

Andere antwoorden (10)

Ik heb deze vraag al eens eerder gezien, ik weet de bronnen enzo niet meer, maar de uitkomst was.

dat is niet mogelijk materie kan niet sneller dan het ligt bewegen, met jou stelling zou je dus niet in staat ben om die snelheid te halen in de trein (even uitgaande van het feit dat je 20km/u kan lopen dat is wel hard rennen hoor :) hoewel dat wel voor korte tijd mogelijk is.

In die situatie zal dat dus niet lukken. je haalt die snelheid gewoon niet.

Toegevoegd na 56 seconden:
tenminste zo is de huidige theorie... er dwarrelt nog ergens een vraag rond over wat men vroeger dacht en inmiddels achterhaalt is en het kan heel goed zijn dat er op diezelfde vraag over 30 jaar geantwoord wordt:

dat materie niet sneller dan het licht kan. :)
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Als je in het echt in een trein zit die 50 km/u gaat en jij gaat daarin lopen met 5km/u dan is jouw snelheid 55km/uur en dat is ook een afgesloten ruimte. aangezien materie niet sneller dan het licht kan, zal je in jouw voorbeeld ook geen snelheid van het licht + 10km/uur gaan, want dan ga je toch sneller dan het licht, dus dan kan je geen 20km/uur lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is niet helemaal correct; als je in een trein zit die 10 km/h langzamer gaat dan de snelheid van het licht (waargenomen vanaf een bepaald punt) dan kun je wel degelijk met 20 km/h van achter naar voor door de trein lopen (waargenomen binnen de trein). De truc zit hem er in dat je voor een waarnemer buiten de trein niet sneller kunt dan het licht, voor hem zal het eerder lijken alsof je in slow-motion van achteren naar voren door de trein rent. Voor de waarnemer buiten de trein verloopt de tijd binnen de trein namelijk langzamer.
Einstein zei al: tijd is relatief.

Lichtsnelheid is ongeveer 300 000 kilometer per seconde. Zodra je sneller gaat dan dat, ben je sneller dan het licht. Geef me dan even een seintje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met tijdreizen doelt men meestal op het heen of terugreizen in de tijd, doorgaans met behulp van een tijdmachine. Bij de huidige stand van kennis van de wetenschap is niet gebleken dat dit mogelijk is. Wel wordt gemeend dat reizen naar de toekomst in principe mogelijk is. Albert Einstein stelt in zijn algemene relativiteitstheorie dat tijd relatief is. Dit houdt in dat de tijd langzamer gaat naarmate een persoon zich steeds sneller voortbeweegt door het universum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je ook bent en wat je ook doet... Het maakt allemaal niet uit...

Om te kunnen tijdreizen heb je alleen maar verstand nodig...
Tijdreizen kun je altijd in je hoofd, mits je je ervoor open stelt.
Antwoord is dus ja...
Dat kan ook in een trein...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=eiHKwrmYpU0&feature=related

die was leuk maar deze is interesant

http://www.youtube.com/watch?v=ChjyCR8V2Bg&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je uit gaat op het theorie dat Albert Einstein heeft gemaakt en als dat theory echt klop. Dan is tijdreizen wel mogelijk als je de goede middelen en als de mechanische techniek van tegenwoordig het mogelijk maak. Als het nu niet lukt, misschien dat het dan in de toekomst dan wel lukt, omdat de mensheid dan op alle gebieden dan vooruitgang heeft geboekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet mogelijk met de snelheid van het licht te reizen.
Als de trein bijna op lichtsnelheid is zal alles in de trein in slow motion bewegen om te voorkomen dat ze in de trein sneller dan het licht gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tests geweest met heel nauwkeurige klokken.
3 mee in een ruimteschip en 3 op aarde achtergebleven klokken. Uiteraard waren die 6 klokken vooraf gecontroleerd of ze netjes gelijk liepen (op duizendsten van secondes).

Bij terugkomst uit het ruimteschip bleken de klokken die meegegaan waren onderling nog steeds exact gelijk te lopen. De drie die achtergebleven waren ook onderling...maar de klokken uit het schip liepen achter op die welke waren thuis gebleven. De tijd in de raket was langzamer verstreken dan op aarde....

Dit zal ook in he trein gebeuren...iemand die 20 km.h door de trein loopt doet dat in de tijdseenheid welke in de trein geldt. Die is, bij die snelheden, heel veel trager als op aarde. (1 seconde in die trein zal dan ongeveer 30000 seconden op aarde zijn). Ga je dan je 20 km/h in de trein omrekenen naar aardse tijd dan ga je al lopend door de trein slechts 20/30000=0,66 meter per uur sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de kern van special relativity waar je het overhebt. Daarin wordt gesteld dat voor iedere referentiekader de lichtsnelheid hetzelfde moet zijn. Als je in een trein zit die 10 kph minder snel dan het licht reist, zal er binnen de treinstel niks aan de hand zijn. Licht gedraagt zich normaal. Iemand die buiten de trein langs de kant staat, ziet dezelfde licht puls, die beweegt net zo snel als de lichtpuls van degene langs de kant. Maar hoe kunnen beide lichtstralen nu dezelfde snelheid hebben als de trein bijna met de lichtsnelheid reist? Het antwoord is dat tijd langzamer loopt in de trein ten opzicht van de berm. Dat is het gevolg van het feit dat de lichtsnelheid hetzelfde is voor alle referentiekaders. Het blijft dus niet mogelijk om sneller dan het licht te reizen, ongeacht hoe snel je eigen kader beweegt. De klokken van de snel bewegende kader zal steeds langzamer lopen naarmate de lichtsnelheid genaderd wordt.

Dit is even uit mijn hoofd. Als je meer wilt lezen zou ik je willen aanraden om het wikipedia artikel te lezen over special relativity:

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt hier volgens mij eigenlijk twee verschillende vragen (alhoewel beide met relativiteitstheorie te maken hebben):
1) Is tijdreizen mogelijk?
2) Is het mogelijk om sneller te gaan dan het licht?

Ik ga eerst in op 2, en dan op 1.

2) nee, dat is niet mogelijk. Let wel: Als je in een trein zit die met 10 km/h minder dan de lichtsnelheid beweegt (praktisch een erg grote uitdaging, maar niet theoretisch onmogelijk) kun je gewoon een sprintje trekken met 20 km/h van achter naar voren (zonder dat je dat meer moeite kost dan normaal). Voor een waarnemer in de trein beweeg je 20 km/h. Voor een waarnemer buiten de trein ren je in slow-motion van achter naar voren door de trein (omdat naarmate je dicht bij de lichtsnelheid komt, de tijd (van buitenaf gezien) langzamer lijkt te verlopen.

1) Misschien. Door een zwart gat en een "wit" gat (theoretisch tegenovergestelde van een zwart gat) te combineren, zou je een wormgat kunnen maken, en als je dat handig aanpakt zou je er voor kunnen zorgen dat je daarmee terug kan in de tijd, maar nooit verder dan het moment waarop de tijdmachine (het wormgat) gebouwd is. Er zitten nog erg veel mitsen en maren aan die theorie (onder andere het bestaan van 'witte' gaten), dus ik zou er niet te veel waarde aan hechten. Maar als het dus al kan, dan kun je niet verder terug dan het moment waarop de tijdmachine gebouwd is, en kun je alleen naar het verleden reizen, niet naar de toekomst. Maar die theorie zal ook wel weer achterhaald worden.

Ik haal de meeste van mijn huidige kennis op dit gebied uit 'The science of Discworld III: Darwin's watch' - een boek met een interessante mix van een fantasy-verhaal en 'harde' wetenschap. voor de liefhebber.