Hoe snel ontstaat kalkaanslag op een element van een nieuwe waterkoker?

Volgens het waterleidingbedrijf is de waterhardheid bij mij 7° DH, dit is uiteraard zacht water.

Ik heb echter nu net 1,5 week een nieuwe waterkoker in gebruik (ik gebruik koud water in de waterkoker en overgebleven water gooi ik direct na gebruik weg) en het verwarmingselement is helemaal wit uitgeslagen.

Er lijkt bovendien nu nog een poedervormige witte substantie in het water te zitten, zelf dacht ik dat het CaCO3 en MgCO3 dat nog niet is neergeslagen, maar wel duidelijk aanwezig is.

Is het logisch om aan te nemen dat dit al kalkaanslag is / dreigt te worden na zo'n korte periode? Of moet ik misschien mijn aandacht op een ander mogelijk probleem richten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het precies is weet ik niet, maar in mijn waterkoker is het hetzelfde. Hij is van Braun, lijkt mij een goede kwaliteit.
Al ontkalk ik hem nog zo vaak; 1 dag later is het er weer.
Bij andere mensen ook vaak genoeg gezien trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, dat is dan inderdaad snel. Het viel mij gewoon op, omdat ik deze net nieuw heb. Het is overigens een goedkoop ding die waterkoker, maar als het daarbij al zo erg is dan vrees ik het ergste voor mijn wasmachine die toch wel wat duurder is.

Het beste antwoord

de kalkaanslag begint meteen, ook bij relatief zachtwater.
Kijk ook maar in de douche, als je te tegels niet afdroogt zie je daar meestal ook vlekken en wordt het ruw.
Dat laagje dat je hebt ik denk ik wel heeeeel dun.
Probleem van kalkaanslag in een waterkoker is dat hij er langzaam van wordt (heel ingewikkeld gezegd maar die laag kalk houdt de warmte tegen en daardoor duurt het langer voor je water kookt en gebruik je dus ook meer energie). Bij zo'n heel dun laagje zal het effect nog niet meetbaar zijn.
Je zou voor de grap eens kunnen meten hoelang het duurt voor (een volle portie) kookt en dan kijken of de tijd naar verloop van tijd langer wordt.

Om een heel klein beetje aanslag zou ik me niet druk maken, komt gewoon omdat dat element heel heet is.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Okee, het begint meteen, maar ik vond het wel opvallend veel voor een apparaat dat ik nog maar zo kort gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scheutje azijn en het is zo weg!
amigo
13 jaar geleden
ja en de volgende dag zit het er toch weer, ik ga niet elke dag ontkalken hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter na gebruik het water er niet uit gooien maar er in laten staan. Dan blijft er meer kalk in oplossing. Na een langdurige stop (paar dagen) zou ik de waterkoker dan eerst een keertje uitkoken voor consumptie. NB: citroenzuur is nog effectiever dan azijn.

Andere antwoorden (1)

Zacht water zal helemaal geen CaCO3 (ofwel kalkaanslag) vormen. Dit proces begint namelijk al vanaf (+/-) 2,7 dH. Lees de bron voor een uitgebreide uitleg.