Niet onderbouwd maar eigen idee:

Gedurende de hele dag wordt er spanning opgebouwd bij mooi weer, als het dan in de avond / nacht gaat afkoelen ontstaan er spanningsvelden waardoor er onweer ontstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het met de opwarming te maken heeft overdag. Als de lagere luchtlagen te warm worden en de koude luchtlagen daarmee botsten krijgen we onweer. 'S-nachts koelt het al zoveel af dat die botsing uitblijft.

Overigens ook een eigen theorie hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht moet zeer onstabiel zijn. Onweerswolken vormen zich in de namiddag of later omdat het dan op zijn warmst is. Een drukkend gevoel betekent dat er veel vocht in de lucht zit. Het grote verschil tussen kou (hoog) en warm(laag) is dan de oorzaak van de ontlading....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een onweer ontstaat als verschillende luchtstromingen elkaar raken, deze luchtstromingen ontstaan door gebieden met een verschillend luchtdruk die elkaar benaderen. De verschillen met luchtdruk zijn weer afhankelijk van de temperaturen. De zon komt op in het oosten waar wij landmassa hebben in het continent waardoor de lucht snel opwarmt, in het westen waar geen zon is hebben we een koud water en een koude wind. Als de warmte oprukt vanuit het oosten is het hier nog steeds s'avonds en dan begint het spektakel. Ik heb veel gewerkt in noord duitsland waar juist vaak in de namiddag de onweer kwam....en in Thailand waar het altijd kon komen.

Toegevoegd op 26-05-2009 14:37:44
...een educated guess....
Wacht even....de lucht is hier natuurlijk overdag al opgewarmd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat snachts de temperatuur daalt en het kouder wordt. Overdag heeft de warmte zich opgebouwd en als er dan koude lucht bij komt botst dat met elkaar. De ontlading komt dan, net als een orgasme zeg maar. Hoe groter het verschil is in temparatuur tussen de 2 lagen hoe groter de explosie.