De lange weg die het licht dan door de dampkring maakt filtert de kortere golflengten er veel sterker uit dan in de zomer.

DAT zorgt er voor dat de UVA en nog meer de UVB stralen eruit gefilterd zijn maar ze zijn niet AFwezig.
Sommige mensen denken dat de laagstand van de zon op zich minder licht oplevert, dat valt echter enorm mee, die pakweg 7000-10000KM die het zonlichtt meer aflegt valt in het niet bij de afstand die het zonlich naar de aarde aflegt , zo'n 150 miljoen KM.
Als je staat dan schijnt de zon je dus vrijwel loodrecht aan en "vang"je dus relatief veel licht , ook bij de middernachtzon.
Het is dus puur de totale dichtheid van de lucht waar het zonlicht doorheen moet en de brekingsindex van de lucht die als een prisma de rode componenten meer doorgang geeft dan de blauwe en UV componenten in het zonlicht.
Je kunt er dus wel bruin van worden maar dat is in vergelijking met "normaal"zonlicht minimaal.
Dus feitelijk is de dampkring de "schuldige".
Het maakt ook nogal uit of het zonlicht pakweg 200KM door de dampkring aflegt en dat grotendeels door dunne luchtlagen of meer dan 500KM door dichte luchtlagen (bij laagstaande zon)
Je ziet dat ook aan de kleur van de middernachtzon, die is veel geliger dan de 6000K kleurtemperatuur die de zon ons gebruikelijk levert.
Ik schat dat de kleurtemperatuur van de middernachtzon nog geen 3000K haalt.
Bij een zo lage kleurtemperatuur is, net als bij een gloeilamp weinig blauw en nog minder UV licht aanwezig.
Dus daar zit het verschil in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van de zon wordt je bruin. Hoe lager de zon staat, hoe minder bruin je wordt. Bij de midzomernachtzon staat de zon zeer laag, dus je wordt in theorie wel bruin, maar dit zal heel langzaam gaan.

Toegevoegd na 53 seconden:
Bij een lage zon heeft de zon minder kracht waardoor je dus minder snel bruin wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Hier in Nederland zal je nauwelijks verkleuren, dan zal je toch verder naar het noorden moeten gaan. Goeie reis!
( Nog een dik half jaar wachten;-).
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer hebben we in NL een midzomernachtzon?
jc54
13 jaar geleden
Wie stelt hier dat we die hier in NL wél hebben?
Ík stel dat je er hier niet van zal verkleuren......