Hoe kan het dat glas, dat over het algemeen gemaakt is van het ondoorzichtige zand, doorzichtig wordt?

Ik ben opzoek naar hoe het op moleculair niveau mogelijk wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Zand is siliciumdioxide. Die stof is doorzichtig. Dat zou je niet zeggen als je zandkorreltjes ziet, want dat zijn korrelige ruwe stukjes materie, dof aan de buitenkant.
Maar als je het smelt kun je er doorheen kijken.
Als je het op de juiste manier laat stollen blijft het doorzichtig.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is doorzichtig om dat glas in een permanente staat van vloeibaarheid verkeert. Glas is een vloeistof met een zeer hoge viscositeit, oude ruiten zijn aan de onderkant dan ook dikker dan aan de bovenzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle amorphe stoffen zijn doorzichtig... Glas is dat ook en vloeistof is dat ook... Dus je kunt ook door ijzer heenkijken als het vloeibaar is...