Hoe lang blijft een balpen goed als je er niet mee schrijft?

Ik vond een balpen die we ca 19 jaar geleden gekregen hebben als relatiegeschenk. Deze balpen werkte naar even krassen op papier nog steeds!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat grappig!

Antwoorden (3)

Dat hangt van de kwaliteit balpennen af.
En dat is dus heel verschillend.

Er zijn er die heel kort mee gaan en er zijn er die heel lang mee gaan.

Ik heb er een paar dozen vol, die soms al 20 jaar liggen, omdat mijn man ooit balpennen spaarde.

Sommige zijn uitgedroogd en andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft zeer veel te maken met de inkt zelf en of deze
kan indrogen.
Bij een nauwkeurig passend balletje en aan de achterkant van de inktpatroon goede afsluiting/ontluchting, kan een balpen vele jaren goed blijven.
Sommige duurdere balpennen werken met een overdruk in de huls waar de inkt in zit.
Het balletje (waar je mee schrijft) werkt dan ook als ventiel.
Dit soort pennen sluit zich al als ze niet gebruikt worden maar werken prima als het balletje draait in het inktreservoir.
Daarom is er zo een groot verschil in kwaliteit, sommige pennen schrijven al niet goed als ze uit de verpakking komen en andere balpennen lijken het eeuwig leven te hebben.
merken als Papermate, Parker ed. hebben veel geinvesteerd in betrouwbaarheid.
De gebruiksduur van zo een pen wordt slechts begrensd door het kwijtraken er van.
Het is dus de moeite waarde een goede pen te koesteren.

Leen ze niet uit tenzij je hem ter plekke terug kunt vragen.
Goede pennen gaan jaren mee en de vullingen zijn blijvend leverbaar.
Als je goed op je pen past ben je met een kwaliteitsproduct in verhouding voordeliger uit dan met slechtwerkende rommel. Maar dat geldt in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Balpennen van goede merken doen het vaak nog na jaren in een doosje blikje of kistje gelegen te hebben. Weggevers drogen al snel uit.