wat is puur goud?

op tv ging het daarnet over puur goud van 24 Karaat. maar puur goud is is toch 48 karaat, en "vloeibaar"? betekent dit dat sieraden niet van puur goud kunnen zijn omdat ze dan niet hard genoeg zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Zuiver of puur goud komt niet vaak voor, daar het erg zacht is. Dit is de reden dat er veelal sprake is van een legering met andere metalen, waardoor er van het goud iets vervaardigd kan worden. De legeringen (toegevoegde metalen) maken dat de kleur, hardheid of kneedbaarheid van het goud beter wordt. Karaat staat voor de kwaliteitsaanduiding van goud, waarmee de verhouding van goud tot de legering (toegevoegde metaal) bedoeld wordt. Dit wordt ook wel goudgehalte genoemd. Karaat is dus het aantal delen goud op 24 delen van een legering oftewel: 24-karaats goud is zuiver goud (24/24).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Puur goud is 24 karaat!

http://www.juweliergeers.be/?pageType=3&page=8
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Puur goud is 24 karaats, en weliswaar zacht, maar niet vloeibaar, of zelfs in te drukken. Het is zacht in termen van metaal, niet in termen van boter :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeibaar goud krijg je alleen maar door het te smelten,. Het zuivere goud is idd 24 karaat. goud wordt in sommige gevallen ook wel gebruikt als medicijn b.v. bij reuma (goud injecties) en ook oraal als drank.
**************************************************
Er zijn verschillende dranken waarin goud verwerkt is. Dit betreft 24 karaats bladgoud.

Kimpun Sake
Goldstrike
Bruidstranen
In Amerika begint het een rage te worden om colloïdaal goud in te nemen. Het zou gelukkig en gezond maken en ook de intelligentie met 20% verhogen. Daartoe worden doses goud ingenomen die de hoeveelheid goud die van nature in het lichaam aanwezig is vele malen overstijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn de sieraden niet hard genoeg.
23.16 karaat daar zijn sieraden van te maken zoals in Thailand.Maar ik geef hierbij een link met veel tips als je zelf iets zou willen kopen.Maar ze geven ook hints waar op te letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur goud wordt aangegeven met 24 karaats en is van nature een vrij zacht (niet vloeibaar) materiaal waaruit zelden sieraden worden gemaakt. Gouden sieraden worden meestal uit een legering gemaakt waardoor ze vormvast worden en minder slijten. In Nederland is 14 (58,5% goud) en 18 (75% goud) karaats gangbaar voor de fabricage van sieraden.
Gebruikt men veel zilver als legering materiaal dan spreekt men van geel goud. Bij veel koper van rood goud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goud is een element (zuivere stof) die in het periodiek systeem staat. Het behoort bij de metalen. Atoomnummer 79. Heeft een massa van ca. 19 kg per dm3.
Goud reageert nergens mee, en is daarom een edelmetaal. Het is vrij zacht en wordt vanwege de "edelheid" gebruikt voor sieraden. In dat verband wordt gesproken over karaat. Puur goud is 24 karaat.
Het is niet vloeibaar bij kamertemperatuur. Wel bij 1062 graden. Bij 2000 graden kookt het.
Overigens kun je goud oplossen in kwik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb nog even nagezocht : 24 karaat goud is 100% goud, zonder toevoegingen van andere materialen.
Bij edelstenen wordt ook gesproken over karaat, maar daar is 1 karaat 0,2 gram en dus een maat voor het gewicht. Iets heel anders dus.
Het woord karaat komt uit het arabisch voor het zaadje van de johannesbroodboom. Dat heeft een zeer constant gewicht van 0,197 gram.