Waar komt deze uitdrukkiung vandaan?

"Dat gaat je geen moer aan" word er wel eens gezegt.Maar waar komt die uitdrukking vandaan?Is dit streekgebonden ofzo??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
13.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij konden het ook niet precies vinden. Mocht je geen antwoord krijgen, probeer het dan eens bij de Taaladviesdienst van Onze Taal, zie http://www.onzetaal.nl/ot/index.php.

Het beste antwoord

Geen fluit, geen snars, geen sikkepit, geen bal, geen donder, geen biet, geen lor, geen zier, geen mallemoer, etcetera. Allemaal woorden die gebruikt worden om aan te geven wat het iemand aan gaat of wat je er ergens van begrijpt. Namelijk: helemaal niets. Maar waar komt het vandaan om al die verschillende termen te gebruiken? Deze woorden komen vooral uit de taboesfeer. Metaforen voor schaamdelen, uitwerpselen van mens of dier, en de oudere woorden uit de meteorologie (verband houdende met volksgeloof).
Vermoedelijk komt moer van "de duvel en z'n ouwe moer" vandaan, oftewel de duivel en zijn oude moeder. Die uitdrukking wordt al sinds de Gouden Eeuw gebruikt om te zeggen: 'iedereen – maakt niet uit wie'.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb diverse sites nagekeken, maar kom er niet uit.
Moer heeft ook diverse betekennissen.
Het is een grondsoort (ijzerhoudende aarde in natte gebieden), het is een samentrekking van het woord moeder, en het is een onderdeel dat aan een bout kan worden geschroefd.
welke van de drie betekennissen is gebruikt in de uitdrukking weet ik niet. kan er ook niets zinnigs bij bedenken. ik houd me aanbevolen voor elke goede uitleg.
het is overigens wel een uitdrukking die in heel Nederland wordt gebruikt. ik hoor ze in mijn omgeving (het zuiden), ik hoor het soms op tv en ik heb het ook wel eens gehoord van kenissen die uit het noorden kwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die GewoonHelena;

Streekgebonden is deze uitdrukking in ieder geval niet, want iedereen lijkt hem te kennen en ook wel te grbuiken. Misschien is het wat onbeleefd, maar de uitdrukking zelf is waarschijnlijk het beste antwoord op je vraag....