Hoe komt het dat mensen zo gemotiveerd raken door geld of een geldelijke beloning?

Veel mensen willen korting of iets krijgen en krijgt daar een kick van. Ze vertellen dan aan anderen dat ze dat maar weer mooi voor elkaar hebben. Is het niet beter om gewoon te weten wat iets kost? Of is een beloning krijgen leuk en verbonden aan een goed gevoel krijgen wanneer je wordt beloond (in geld dan weliswaar). Soms is toch gewoon een bedankje of een schouderklopje beter.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Van een (gemeend) compliment worden de meeste mensen blijer dan van korting. Maar in een winkel zijn er maar heel weinig gemeende complimenten te krijgen. Dus ga je voor iets anders wat je blij maakt namelijk die korting.

Als ik in een winkel een compliment krijg van de verkoper zoek ik eigenlijk altijd wat achter, dus is het compliment in dat geval niet zoveel waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zit de wereld niet in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zit de wereld wel in elkaar. Bij Mars hebben ze een tijdje geleden ipv korting positieve boodschappen op de verpakking geschreven. "Je bent leuk" enz. De verkoop ging toen omhoog, meer dan bij een korting. Lifters die met een bordje staan dat ze 5 euro willen betalen om mee te rijden staan langer te wachten dan lifters met een bordje "You're a nice person." Mensen hechten veel waarde aan positieve ervaringen en daar vallen complimenten ook onder. Dus als jij een positieve ervaring bied is dat snel meer waard dan een compliment. Net zoals je weliswaar korting kunt krijgen in een winkel maar als de verkoper je niet aanstaat ga je toch ergens anders heen.

Andere antwoorden (1)

We leven in een wereld, die draait om geld. dat maakt dat mensen er over het algemeen op uit zijn, om voor hun gevoel geld te verdienen. Soms is het gevoel niet helemaal realistisch. Kiezen mensen een duurder product, omdat er een cadeautje bij gegeven wordt. En gaat men extra tevreden weg, terwijl men eigenlijk duurder uit is.

In geval van een complimentje krijgen; geld is tastbaar als je het krijgt, een complimentje minder. Daarom wordt een complimentje in de vorm van geld meer gewaardeerd in het algemeen, dan in de vorm van een schouderklopje.