Is elke auto tweedehands?

De dealer is toch vaak de eerste eigenaar, of zie ik dat verkeerd? Zo nee, betekent dit dan een failliet voor de term nieuw?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Nee, de dealer is niet de eerste eigenaar.
Als u een nieuw auto komt zal deze op uw naam als eerste geregistreerd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+GV mooie taalfilosofische vraag! Semantisch en juridisch gezien fantastisch. @turf
En hoe dan bij een koekenpan? Een product wat niet geregistreerd staat? Eerste eigenaar zijn en de eerste geregistreerde persoon lijken me niet per se hetzelfde.
Amadea
6 jaar geleden
In jouw redenering, jdevries1990, zou dan niets wat je in een winkel koopt eerstehands zijn. Want er zitten altijd fabrikanten en handelaars tussen.
Inekez1
6 jaar geleden
Of iets nieuw is staat volledig los van de eerste, tweede of hoeveelste eigenaar. Dat geldt zowel voor auto's als voor koekenpannen. En voor bijzettafeltjes. Ik heb mijn eigen bijzettafeltje gemaakt en ben dus de allereerste eigenaar van dat tafeltje. Maar het is al lang niet meer nieuw! Ik heb wel eens een koekenpan gekocht bij een kringloopwinkel: ongebruikt, met de stickers er nog op. Geen idee hoeveel mensen of bedrijven voor mij die pan al hebben gehad: misschien wel de fabrikant, importeur, winkelfiliaal, klant die de pan koopt, zijn schoonmoeder die de pan kado krijgt, dochter die de pan tegenkomt als moeder verhuist, eigenaar van de kringloopwinkel waar dochter de pan heen brengt, en dan ik als 8e eigenaar van een 'nieuwe' pan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De betere vraag is dus: Wat is de definitie van tweedehands, zo gesteld dat de problematiek die de vrager beschrijft zich niet voordoet? Kom maar op!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De dealer zet ( bijna ) nooit de auto op kenteken moet er mee gereden worden komen er speciale platen op maar nee ook daar gebruiken ze liever een demo auto voor . Bij uitzondering wordt de auto op naam van de dealer eerst geregistreerd . Dan heeft de dealer een partij uit het faillissement opgekocht van een collega dealer of een partij met zeg hagel schade van de importeer opgekocht .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer de situatie zich niet voordoet is de auto direct af fabriek op te halen. Porsche biedt dat aan bij klanten ook Ferrari hoorde ik in Nederland ook Mercedes bij de duurdere modellen dat laatste weet ik niet of dat nog zo is
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Kapperkort je concentreert je op iets wat enkel voor auto's van toepassing is. Kentekenregistratie bij de RDW oid. Ongeacht die registratie is de auto in eigendom van iemand. Het is dus makkelijker om een ander voorwerp te nemen. Een koekenpan, tennisracket of fiets. Hetzelfde probleem doet zich voort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Af fabriek ophalen kopen kan bij ieder product ( in theorie ) of het echt praktisch is nee meestal niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik reageerde op je eerste reactie. Je tweede reactie probeert het probleem te omzeilen, maar ook daar. Nu zou je nog steeds "tweedehands" kunnen claimen omdat: fabrikant= 1e eigenaar
kapperkort= 2e eigenaar
Dus je koopt altijd een tweedehands Ferrari of Porsche. Enkel als je zelf de maker bent kan je iets bezitten wat niet tweedehands is (is wat de vrager probeert te beargumenteren.) Of ben je in het geheel niet bezig om de stelling van de vrager te bevestigen of ontkrachten?

Het beste antwoord

Is elke auto tweedehands?

Nee.
Ik snap de verwarring als de volgende definitie gebruikt:
"wat eerst van iemand anders is geweest"
Als je een "nieuwe" auto koopt is deze al bezit geweest van de fabrikant en vaak ook autodealer. In zuiver juridische zin ben je dus ook niet de eerste eigenaar.
Maar we zijn mensen en taal is vaker een vorm van wat bedoelen te zeggen dan een definitie die je kan vinden.

Echter hier is een andere definitie:
"al eerder door iemand anders gekocht en gebruikt"
Nou kan je moeilijk hard maken dat de fabrikant en de dealer "gebruiker" waren van de auto. En is de auto dus pas tweedehands als jij hem weer verkoopt aan een ander die de intentie heeft hem te gaan gebruiken en dat ook doet. (Hem verkopen aan een tussenhandelaar levert ook niet vaak het predicaat derdehands op).

Nieuw:
1) wat nog niet lang bestaat
2) wat iets vervangt

Nieuw is dus sowieso al een begrip wat rekbaarder is. Je nieuwe vriend is waarschijnlijk geen pasgeboren baby.

Toegevoegd na 10 minuten:
De vraag doet me ergens denken aan deze paradox over identiteit: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/144800-de-paradox-van-het-schip-van-theseus.html

Toegevoegd na 13 minuten:
In plaats van gebruiker kan je ook consument nemen. Dan is het wellicht nog duidelijker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de min niet, plus.

Andere antwoorden (2)

Nee, niet elke auto is tweedehands.

Je hebt dealers, dealers en dealers.

Sommige autodealers verkopen alleen nieuwe auto's "vers uit de fabriek". Er zijn ook dealers die zowel nieuwe als gebruikte (dus tweedehands) auto's verkopen en er is een derde groep die alleen maar tweedehands auto's verkoopt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je antwoord zal vast kloppen, maar je legt het probleem niet uit of je bestrijdt niet dat de vrager onjuist is in zijn stelling. Op het moment dat een nieuwe auto in de garage staat. Wie is dan de eigenaar? En als deze in de fabriek staat? Overigens geldt dit ook voor elk ander "nieuw" product. Ik zou ook zeggen dat jij als koper vaak pas de derde eigenaar bent. fabrikant 1e eigenaar
verkoper 2e eigenaar
consument 3e eigenaar (nieuw?" 1e eigenaar"?) Dus waarom is een in de winkel gekocht product "nieuw" en niet 3e hands? Wellicht omdat we de definitie pas laten gelden bij de eerst consument.
Inekez1
6 jaar geleden
"Dus waarom is een in de winkel gekocht product "nieuw" en niet 3e hands?"
Omdat we met 'nieuw' bedoelen 'ongebruikt'.
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat dacht je van alle onderdelen die worden ingekocht en pas in de fabriek als eindproduct worden samen gevoegd?
Ik vermoed dat pas een gebruiker als eigenaar (na aankoop) wordt gezien...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar de vrager gaat uit van het volgende: 1e eigenaar = nieuw
2e eigenaar = 2e hands Klopt dat? (ik zeg niet dat de vrager gelijk heeft, enkel dat dit antwoord de vraag niet goed bestrijdt om de vrager zijn ongelijk in te laten zien.) "Wat dacht je van alle onderdelen die worden ingekocht en pas in de fabriek als eindproduct worden samen gevoegd? " Precies wederom een leuke filosofische vraag. Lijkt ook een beetje op het schip waarvan je alle planken een voor een vervangt, De oude planken bewaard en daarmee weer het schip opbouwt. (ik weet niet of je dat filosofische vraagstuk kent?)
Als je het zo bekijkt klopt dat. Elke auto word namelijk getest voor de verkoop.
Meestal (dus niet altijd en niet bij elk merk) gaat dat op de rollenbank maar bij oldtimers gebeurt dat wel eens op de weg.
er word bijvoorbeeld getest of het aantal PK's/KW's als er minimaal word beloofd ook echt in het vermogen zitten.

Ook word het aantal NM's getest. Natuurlijk kijken ze ook of de stuurbekrachtiging goed werkt en/of checken ze of er geen cilinderfout in zit ETC.