Bekijk de kamer rond of je een tafel ziet. Vraag je nu af: Bestaat die tafel?

Als dat te gemakkelijk is, probeer het dan eens door de kamer uit te gaan en je dan af te vragen of de tafel nog steeds bestaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

De tafel bestaat zeker in het model dat mijn hersenen van deze wereld hebben gemaakt. Op basis van ervaring neem ik aan dat de tafel ook blijft bestaan wanneer ik de kamer uit ga. Zou ik moeten gaan twijfelen aan het bestaan en het blijven bestaan van waargenomen objecten, dan zou de wereld onleefbaar worden voor mensen.
Ik neem echter aan dat je het hier over quantummechanica hebt. In dat geval ga je niet uit van het model dat mensen van de wereld hebben, maar van een natuurkundig model. Ik ben niet echt thuis in de natuurkunde, dus ik benieuwd naar wat de vragensteller hierover te zeggen heeft...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja ik heb de tafel namelijk zelf gebouwd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag heeft voor mij een heel hoog 'boven-mn-pet-gehalte', we hebben lang moeten zoeken naar deze bijzondere tafel en uiteindelijke toch gevonden, ik hoop dus van harte dat 'ie bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, die tafel staat er dus bestaat ie, zo denk ik teminste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is de als ik het niet zie, dan bestaat het niet vraag, zeg maar? Er is zoveel wat ik niet zie, toch bestaat het. Ik zie de andere kant van de aarde, toch is ie rond. Ik zie de zon op dit moment niet, maar toch blijft de aarde netjes in zijn baan om de zon.

Ik zie jou computer niet, maar toch bestaat het omdat jij deze vraag hebt kunnen stellen.

Het is geen eigenschap van materie dat een mens het moet zien om het echt te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zie de andere kant van de aarde NIET^
Alleen als ik aan die tafel denk en/ of weer zie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij wel, volgens mn buurman niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang wij met zijn allen afspreken dat een tafel een tafel wordt genoemd, bestaat die tafel en kunnen wij die tafel ook op die manier zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan je natuurlijk afvragen of dat ding dat je ziet wel een tafel is. Is wat ik zie als een tafel niet wat jij een stoel vindt bijvoorbeeld? Als hij van een ander materiaal is gemaakt dan van hout, is het dan nog steeds een tafel?