bestaan er filosofische vragen op peuterniveau?

Ik weet dat er veel boeken bestaan over filosoferen met kinderen, maar zijn er bepaalde doordenk-vragen dat je peuters kan stellen om een leuke dialoog op gang te brengen?

Toegevoegd na 25 minuten:
Peuters = 2 - 3 jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Het beste antwoord

Er is veel verschil in ontwikkeling tussen peuters. Maar als peuters verbaal sterk zijn, kun je zeker filosoferen met ze.

Toen mijn dochter 2,5 kwam zij zelf met grappige verhalen waar ik dan op doorvroeg. B.v. wat als jij mijn moeder was of stel dat je een jongetje was ipv meisje. Waarom gaan mensen dood en waar was je voordat je geboren werd enz.

Je zult je verbazen hoe leuk ze daar antwoord op geven.

Maar het leukste is als een kind zelf ergens mee komt en jij daarop in gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Stel de volgende vraag:
"stel, een man heeft een héél zieke vrouw. Er is wel een medicijn/pilletje voor, alleen kost dit 1000 euro/centjes, en zo veel centjes heeft de man niet. Wat moet de man doen? Stelen of niets?"
Zulk soort vragen zijn altijd goed op zo'n niveau, vooral over ethiek, ofwel "het goede".

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik heb dit nl op TV gezien, en dat bracht een heel gesprek los. De meesten zeiden dat het fout was om te stelen, want dan ben je immers een "boef".
Maar sommigen zeiden dat het juist was, aangezien de vrouw anders héél ziek zou zijn (overlijden zou ik niet zeggen ;) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
dit lijkt mij voor een peutertje ook nog niet zo geschikt;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peuters zijn echt niet zo dom hoor!
Maar over hoe oud heb je het hier?
Maar als jouw stelling juist is, dan zou dat betekenen dat peuters sowieso niet kunnen filosoferen, dat gaat nl. compleet over inbeeldingsvermogen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf na de oorlog die keuze moeten maken toen ik 4 jaar was. Ik had zo homger, dat ik een broodje gestolen heb bij de bakker, waanrna ik doodziek werk omdat ik nog nooit brood had gegeten. Monseigneur Bar heeft de vraag theologisch beantwoord: ja je mag stelen als het echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens Loenie!
Van mij een plusje. En ik ben het trouwens ook eens met degene die voor mij een reactie geplaatst heeft genaamd 'Onbekend'.
Ik vindt dat je best 'moet' (niet mag, anders zou het wettelijk wel legaal zijn) stelen als het nodig is.
Als het maar kleine beetjes zijn van rijkere personen (zoals een broodje) zal het niet veel kwaad doen.
Het blijft natuurlijk een misdaad, maar misschien wel een nodige misdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan trouwens, helaas nog niet stemmen, maar dat komt nog wel:p
ik vroeg me altijd af waarom ik er was, ik was toch niet nodig tussen als die andere mensen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het dan handig zijn die kinderen te vertellen hoe zij tot stand zijn gekomen? ;)
Jazeker! Er is zelfs een complete website over!

http://www.kinderfilosofie.nl/

http://www.kinderfilosofie.nl/lessen/pdf%20lessen/Het%20geheim%2051%20o.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf werk ik ook met kinderen van deze leeftijd. Echt filosofische vragen kun je niet stellen. Een kind van deze leeftijd heet totaal nog geen inlevingsvermogen en bekijkt de wereld helemaal vanuit zichzelf.
Wat je wel kunt doen is 'denkgesprekjes' voeren. Je pakt een voorwerp dat het kind niet kent (notenkraker, kachelpook, spatel, plamuurmes, o.i.d.) en gaat met het kind praten over wat je met zo'n voorwerp kunt doen. Dit kunnen hele leuke dialogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt filosofische vragen voor de leeftijd van 2 à 3 jaar zijn er volgens mij niet. Filosoferen kun je met kinderen vanaf ongeveer zeven jaar. Dat is min of meer de leeftijd waarop ze zelfstandig en logisch kunnen denken en duidelijke antwoorden kunnen formuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hier eens http://antroposofie.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mama, mijn denken stopt niet! Ik wil dat het stopt maar dan begint het toch weer!
Mijn kleuterzoon ontdekt dat zijn denken en hijzelf los van elkaar bestaan!