Welke behoeftes moest je bevredigen volgens Epicurus?

Alleen de natuurlijke en noodzakelijke of ook de natuurlijke, niet noodzakelijke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
2.3K

Antwoorden (1)

Volgens Epicures wordt een mens gelukkig door het nastreven van genot en het vermijden van pijn en verdriet.

Epicures dacht daarbij echter op de lange termijn, dus veel dingen waar we van genieten maar die op de lange duur pijn en verdriet / ellende brengen, stonden niet op zijn lijstje (teveel eten en drinken bijvoorbeeld).

Ook is het voortdurend creëren van nieuwe behoeftes en DIE weer bevredigd zien - wat leidt tot een soort onverzadigbaar materialisme - niet de bedoeling van genot nastreven.

Maar er horen wel natuurlijke, voor het pure overleven niet noodzakelijke behoeftes bij. Denk aan gezelschap, liefde, vriendschap, seks, behaaglijkheid. Maar zonder al die zaken zal een gemiddeld mens het ook niet lang volhouden. Het is dus maar de vraag of je ze 'niet noodzakelijk' kunt noemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overige niet-noodzakelijke begeerten mag je nastreven zolang de lust die je er bij ervaart , opweegt tegen de eventuele nadelen die je er van zou kunnen ondervinden of de moeite die het kost om e te verkrijgen. Een beetje epicurist echter beperkt dat soort 'behoeften' tot een minimum, om zo weinig mogelijk teleurgesteld te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je bedoeld dat Epicurus op korte termijn dacht i.p.v. op lange termijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh, nee, ABSOLUUT niet Hedonisten denken hooguit alleen op de korte termijn. Lees onder andere de link er maar eens op na. Juist genot (en ontbreken van verdriet en pijn) op de LANGE duur staan centraal. Dus nu een overvloedige maaltijd genieten om straks buikpijn te hebben en over 20 jaar overgewicht en suikerziekte en hartklachten is NIET het type genieten dat Epicures voor ogen had. Bij epicurianisme hoort juist eerder een vrij ascetische levensstijl ; hoe minder je hebt en verwacht, hoe minder je -juist op de lange termijn- teleurgesteld kunt worden.