De wind begint daar te waaien,warr de luchtdruk het hoogst is en gaat dan richting lage luchtdruk. Dat zal natuurlijk niet altijd op de zelfde plats zijn,daarom is er geen eenduidig antwoord te geven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wind kan op drie manieren ontstaan:

* Door de gebieden van hoge en lage luchtdruk die op aarde ontstaan door de werking van zonlicht, die de aarde meer verwarmt op de ene, dan op de andere plek.
* Door koude lucht die vanaf een berg neerdaalt.
* Zeewind en landwind, veroorzaakt doordat het land en de zee op een verschillende manier opwarmen en afkoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geldt dat ook als het stormt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Storm is wind. Dat zal dus precies dezelfde oorsprong hebben.
Nergens. Hij gaat nooit liggen.
14 jaar geleden
Nergens, want de wind gaat nooit beginnen, want die is al begonnen... en stopt ook nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Net XiniX, die blijft ook maar doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar hij is toch ergens begonnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nooit... net al kip en ei, er is geen eerste, ze zijn samen tegelijk ontstaan...
Wind ontstaat onder andere doordat de lucht op plaatsen waar de aarde opwarmt opstijgt,hierdoor wil de koude ( die daalt) lucht naar de plaats waar de lucht opgestegen is en dan heb je wind. het is dus niet zo dat er ergens wind is en dat deze de hele wereld rond gaat totdat hij weer op zijn uitgangspunt is aangeland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Koolwitje;

De wind begint te waaien op het punt waar de luchtdruk het hoogst is en blaast dan in de richting van een plaats met een lagere luchtdruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wind worden vaak verschillende omschrijvingen gegeven. Wind ontstaat eigenlijk doordat er lucht gaat stromen.
Tussen verschillende gebieden op aarde ontstaan er steeds verschillen in luchtdruk. Dit komt doordat warme lucht stijg en er ergens anders als koude lucht naar beneden komt. Er is op dat moment een voortdurende beweging van warme en koude lucht. Daarmee veranderen ook de hoge en lage drukgebieden constant van plaats. Op dat moment gaat er lucht stromen van de plek met het hoge drukgebied naar de plek met het lage drukgebied. Op het zelfde moment gaat de lucht omhoog en kunnen er wolken ontstaan.
Hoe groter het verschil is tussen het hoge en het lage drukgebied, des te harder gaat het waaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wind vindt plaats op verschillende schalen. Het grootste wind systeem op aarde beweegt zich tussen 30 graden noord, de evenaar en 30 graden zuiderbreedte:

Rond de evenaar warmt de aarde het sterkste op door de zon. Warmte laat lucht iets uitzetten, waardoor het lichter wordt en opstijgt naar vele kilometers hoogte. De lucht die weg gaat, zorgt er voor dat lokaal de luchtdruk afneemt. Lucht uit omliggende gebieden begint te stromen, van waar het zich bevindt (Relatief hogere luchtdruk) naar de evenaar (lagere luchtdruk).
De lucht die opgestegen is, wordt van onderen 'aangeduwd' door nieuwe lucht en begint van de evenaar weg te stromen. (We hebben het hier over lucht op vele kilometers hoogte). Rond 30 graden noord & 30 graden zuid is de lucht zover afgekoeld dat het weer begint te dalen: De luchtdruk op 30 graden norrd & zuid is extra hoog. En zo ontstaat een systeem van continu rond draaiende lucht, welke de kern van de grote weerspartonen op aarde vormt, en welke de verschillen in neerslag in de band van 60 graden breed om de evenaar heen veroorzaakt.

Vervolgens zijn er op kleine schaal lucht bewegingen, veroorzaakt door lokaal sterker verwarmen van de lucht: Kust / zee is een typisch voorbeeld: Aarde warmt sneller op dan de zee, waardoor er een zeewind ontstaat: Lucht stijgt van de aarde op en de lucht stroomt van zee naar de kust: Wind. (In de winter heb je daarom in Nederland vaak oostenwind: De zee is warmer dan het land, en heeft relatief lage lugdruk).

In het kort: Wind ontstaat op plekken van de laagste lucht druk, wat het verplaatsen van hoge druk naar lage druk tot gevolg heeft. De lage luchtdruk wordt veroorzaakt door een sneller dan gemiddeld opwarmen van de lucht op die locaties.