Neen, dat is onmogelijk.
Je kunt wel bepaalde delen van je persoonlijkheid een buitenproportionele aandacht geven.
Dit leidt dan echter automatisch er toe dat je een ander deel verwaarloost.
Weest ook vooral bedacht op wat anderen die je goed kennen en het goed met je menen tegen je zeggen over jezelf, deze spiegel heb je hard nodig.

Zelfs als je in een (normale) spiegel kijkt zie je jezelf in spiegelbeeld. Dat is een HEEL ander beeld dan zoals je jezelf ziet.

In geestelijke zin is dit ook zo, je ziet jezelf met de beperking van je blinde vlek, zodat je jezelf nooit ten volle kunt zien, anderen die aan bovengestelde normen voldoen kunnen je duiden wat je door je "blinde vlek" niet of niet goed aangaande jezelf waarneemt.

Als je in een speciale spiegel kijkt, dat zijn twee spiegels die haaks op elkaar staan en elkaar in het midden raken,
Dan zie je jezelf zoals anderen je zien.

In geestelijk opzicht heb je dan ook de reflecties van anderen nodig om jezelf goed te leren kennen.

Omdat je steeds verandert (een mens is een lerend en dynamisch wezen) zal je je kennis en inzicht over jezelf voortdurend moeten bijstellen. Derhalve kun je je zelf nooit 100% kennen en meer dan 100% (gedefinieerd als TE goed) is dus feitelijk onmogelijk.

Het is wel af te raden teveel met jezelf bezig te zijn, veel onttrekt zich dan aan je waarneming en je kunt daardoor vervreemd raken van hetgeen zich om je heen afspeelt.

Dus zelfs zonder religie is er wel wat over te zeggen, dat laat onverlet dat ik de andere antwoorden die vanuit dat facet de zaak benaderen wel heel goed vind, waarvoor dan ook een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is mogelijk. Bijvoorbeeld in het geval dat je bepaalde keuzes niet maakt, omdat je weet dat jouw persoonlijkheid daar niet bij past. Maar als anderen jou kennen en je aanbevelen om die keuze wél te maken vanwege de gunstige gevolgen die het zal hebben, dan kan dat dus tot een heel ander resultaat leiden. Je leven kan daardoor een hele andere richting krijgen.
11 jaar geleden
Nee. γνῶθι σεαυτόν of in het Latijn:gnothi seauton. Ken Uzelve. Deze zin wordt meestal gevolgd door: en je zult het goddelijke ontdekken. Je kunt jezelf niet te goed kennen. Wel is het mogelijk om onvoldoende zelfinzicht te hebben en daardoor in de overtuiging zijn dat je jezelf kent terwijl het tegenovergestelde het geval is.

Volledig zelfinzicht is volgens de Boeddhistische leer het bereiken van het Boeddha punt in je leven. Maslov duidde het aan als het punt van Zelfontplooiing. Freud noemde het het bereiken van de Genitale Fase. Assagioli bracht het als het spirituele ontwaken.

Jezelf volledig kennen betekent dat je volstrekt in balans bent met jezelf en de rest van de wereld. Er zijn geen vragen meer, geen antwoorden meer nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Te' veronderstelt dat het niet goed is, impliceert een probleem.

Iets of iemand echt kennen kan op zich geen probleem zijn. (Goede) kennis is in dat opzicht neutraal.

Wel kan het informatie opleveren die verhindert dát te doen wat je in eerste instantie wel graag zou willen doen. Dat doet misschien pijn maar op de lange duur ben je wel beter af (onder voorwaarde dat je wel goed kunt omgaan met die 'pijnlijke' kennis; er doorheen komt).

Conclusie: Op zich kun je jezelf nooit goed genoeg kennen, maar praktisch gezien kún je het wel moeilijker krijgen.

Wees dus voorzichtig maar houdt moed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat kan niet. Hier kan niet Te voor staan.
jezelf als persoon kennen is ook maar relatief, want je kent voornamelijk alleen de gewoontes ideeen en gedachtes van jezelf.
Maar ben je dat 'zelf'?
het Zelf is een oneindige ruimte van Zijn.. nooit Te
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het mogelijk is jezelf steeds beter te leren kennen. Tegelijkertijd, hoe kun je er zeker van zijn dat je jezelf goed kent? Laat staan te, als dat al mogelijk zou zijn.

Op ingrijpende momenten gedragen we ons soms totaal anders dan de omgeving inschat. Terwijl de omgeving mensen vaak beter kent dan zij zichzelf.

Nog afgezien van het feit dat wij mensen veranderen. De persoon van vorige week is anders dan de persoon van nu.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of misschien wel precies hetzelfde, maar ja, hoe kom je daar achter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jezelf te goed kennen kan niet, denk ik, jezelf te serieus nemen wel...