Wanneer ben je filosoof?

Mag iedereen zich filosoof noemen of moet je daarvoor een studie hebben gedaan? Hebben de klassieke filosofen zichzelf filosoof genoemd of kreeg men dit "etiket" van anderen en/of na hun dood? Wie geeft dit etiket dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
14.6K

Het beste antwoord

Mijn dochter studeerde af als filosofe.
Ze ontdekte dat veel mensen om haar heen die titel dragen zonder deze studie!
En terecht zegt ze altijd: iedereen is op zijn tijd een filosoof zelfs ik, alleen heb ik er een studie aan vastgekoppeld, maar het is niet zeker dat ik daardoor allemaal beter weet!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een opleiding filosofie succesvol hebt afgerond mag je je sowieso filosoof noemen. Maar dat betekent niet dat mensen die dat niet gedaan hebben, dat niet mogen.

Voor mij filosofeer je als je problemen vanuit de kern systematisch benadert. Als je kijkt naar de uitgangspunten van een probleem en de oplossing daar logisch bovenop redeneert. Filosofen kunnen elkaar dan ook op twee plaatsen raken. In het fundament van hun oplossing voor een probleem, of in de redenering die op dat fundament is gebouwd. Behalve dat je logisch moet redeneren, moet je - om jezelf een filosoof te kunnen noemen - aan dat redeneren ook nog eens een substantiele hoeveelheid tijd spenderen. Maar dat ben ik...

Wat zegt wikipedia? "Met een filosoof (Grieks: φιλόσοφος) of wijsgeer wordt een beoefenaar van de filosofie bedoeld, al dan niet met een academische titel. Het woord filosoof stamt af van de Griekse woorden 'filos' (φιλος = vriend) en 'sofia' (σοφία = wijsheid) en betekent letterlijk 'vriend van de wijsheid'. Het woord 'wijsgeer' is dus een letterlijke vertaling van 'filosoof'."
Bijna een koosnaampje zo ;) Voor zover ik weet werden de oude Griekse filosofen ook in hun tijd al "filosoof" genoemd, maar heb daarvoor nog even geen bron bij de hand (GV'ers?).

Toegevoegd na 4 minuten:
"Wijs ben ik niet, maar ik ben wel wijsgerig (philosophos)", heeft Pythagoras volgens de overleveringen gezegd. Daarmee was hij de eerste die het woord 'filosoof' in de mond nam.", zie bron.
Of hij zo ook door anderen genoemd werd, weten we daarmee natuurlijk nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is wel eens filosoof. Met een slok op in de kroeg.
In België zijn er meer filosofen dan textielarbeiders.
Het is geen beschermd beroep, iedereen mag zich zo noemen.
Dat is een grote schande, filosofen kunnen anderen erg in de war brengen. Ik zou in elk geval voor maatregel willen pleiten om geïmmigreerde filosofen een examen inburgeringsfilosofie te laten doen over Kant, Hegel, Nietzsche, Wittgenstein,en Heidegger. Bij een onvoldoende meteen terugsturen naar het land van herkomst.
14 jaar geleden
Als je wandelt dan ben je een wandelaar. Als je fietst ben je een fietser. Als je nadenkt over het leven dan ben je filosoof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosoof is geen beschermd beroep, dus iedereen mag zich filosoof noemen.