Waarom is het vergrootwoord van blaadje niet blaad, maar blad?

En bij:
- Geintje > Geint
- Boompje > Boomp??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.7K

Antwoorden (7)

Dat heeft te maken met hoe het woord eruit ziet.

Kijk eens op de link misschien heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn heel veel meervouden en verkleinwoorden die onregelmatig zijn. Dat heeft te maken met de evolutie van de taal; mensen gaan iets langzaam steeds vaker anders uitspreken, waarna dat de standaard wordt. Dit gebeurde vooral veel in de tijd dat er nog geen officele spelling was en wel veel accenten. Woorden die veel gebruikt worden veranderen het snelst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blaadje is het verkleinwoord van blad, het omkeren van de vergelijking maakt blad niet automatisch het vergrootwoord van blaadje!

Oftewel: je vraagstelling klopt niet helemaal:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus wat mij betreft (ter afronding) mag blaad het vergrootwoord van blaadje zijn, maar dan bedoel je iets anders dan een blad!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heeft ermee te maken dat je via de verkeerde kant het probleem benadert. Er zijn regels voor verkleinwoorden. (+pje als de klemtoon op de laatste lettergreep valt en deze lang is, zoals boompje, riempje), (+kje, als het woord eindigt op -ng en de klemtoon niet op de laatste valt). Deze extra letters worden erbij geschreven om de verkleinwoorden uitspreekbaar te houden. Ditzelfde bij blad. Dit woord heeft een lange klannk in het meervoud, een korte in het enkelvoud. Deze lange klank bepaalt bij dit woord het verkleinwoord. Daarom komt er een -a bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Nederlandsche taal zit zowiezo dwaas in elkaar met de dt t d en dat soort ongein. Vonden ze vroeger zeker duurder overkomen. Zijn er andere talen waar ze verkleinwoordjes hebben eigenlijk? in engels zetten ze er gewoon little voor en klaar..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oorspronkelijk (eigenlijk zelfs nu nog) was er uitspraakverschil tussen de 'd' en de 't' op het eind van een woord. (De 'd' Daarom wil je de 'd' in de stam van van een werkwoord niet kwijt. En de 't' heb je gewoon nodig voor de goede persoonsvorm. En andere talen hebben inderdaad ook verkleinwoorden, Engels is juist de uitzondering.
Natuurlijke evolutie van uitspraak: 'bladje' bekt niet lekker, dus dat evolueert tot het makkelijker uit te spreken 'blaadje'. 'Geinje' is amper uit te spreken vanwege de overgang van de 'n' (stemhebbende klank door tong voor in de mond tegen verhemelte) en de 'j' (stemhebbende klank door tong iets verder naar achter tegen het verhemelte, dus komt er een 't' (stemloze klank door tong tegen verhemelte) tussen om de overgang te vergemakkelijken.

Bij 'boompje' is net zoiets aan de hand, een stemloze 'p' (gemaakt met de lippen) is een makkelijker overgang van de stemhebbende 'm' (ook gemaakt met de lippen) naar de 'j'.