Zou een mens 'gelukkiger' (beter af zijn) zonder emoties?

Hoewel goede emoties een mens gelukkig kunnen maken, zorgen de slechte emoties voor heel wat tranen en frustraties. Zou een mens uiteindelijk niet beter af zijn zonder emoties? Een beter leven leiden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zou je soms wel eens kunnen denken maar ik ben ervan overtuigd dat het niet waar is. Je kunt namelijk niet gelukkig zijn als je niet af en toe een tegenslag hebt.

Geluk beleven is de ultieme emotie, zonder gevoel kun je geluk dus niet beleven en wordt het bestaan grauw en vlak. Het leven is dan een mechanisch gebeuren. Dat kunnen we beter niet toelaten. Gelukkig beseffen velen dit en jagen geluk na.

Emotieloos bestaan wordt in de wereld zoals die nu is het dichtst benaderd door mensen met een zeer antisociale persoonlijkheid (wat vroeger 'psychopathie' genoemd werd). Een belangrijk kenmerk daarvan is dat zaken je niet raken, en je elke beslissing afweegt a.d.h.v. kosten-baten-analyses. (voorbeeld dat letterlijk uit mijn praktijk komt: "Die jongen heeft mooie schoenen. Ik wil mooie schoenen. Het niet hebben van mooie schoenen is vervelend voor mij. Het doodmaken van die jongen is minder vervelend voor mij. Ik ga dus die jongen doodmaken, en neem zijn mooie schoenen"). Op je vraag of een emotieloos iemand een 'gelukkiger' leven leidt, zou je -los van het feit dat geluksbeleving een emotionele staat is- met enig voorstellingsvermogen 'ja' kunnen zeggen; tenslotte is niets dat hij of zij doet, vervelend voor hemzelf. Ik heb er enige moeite mee om te veronderstellen dat zo iemand een 'beter' leven leidt, maar dat heeft meer te maken met mijn eigen mores. Mores die me ingegeven worden door mijn emotionele beleving van de werkelijkheid; zoals ze de jongeman in mijn voorbeeld níet worden ingegeven vanwege de afwézigheid van emotionele beleving van de werkelijkheid.

Het geluksgevoel is al een emotie. Is er emotie als je niets voelt? Ik denk het niet. Een beter leven maakt ook dat je iets voelt waardoor je het de typering beter geeft. Bewustzijn is erg belangrijk. Een emotie is ook een beschermingsmechanisme. Angst is ook een emotie en die heb je nodig om te kunnen vluchten, vechten of te bevriezen. Het is niet mogelijk om voelen uit te schakelen. Ik kan me niet voorstellen wat ik zou missen als ik niets voel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100