Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt ontologie in?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik had al op Wikipedia gekeken, maar ik snap niet ofalles nou binnen de ontologie vaststaat. Weten we alles wel zeker weten of is dat binnen de epistemologie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
23.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ontologie is de "leer van het zijn", maar daar schiet je niet veel mee op.
Het houdt zich bezig met filosofische vragen als:
- Wat is "bestaan", wanneer zeggen we dat iets "bestaat" en wat bedoelen we daar dan mee?
- waaruit bestaat de identiteit van een object?
- Hoe verhouden de eigenschappen van een object zich tot dat object?
- is "bestaan" een eigenschap?

In de informatica speelt het een rol in het formaliseren en representeren van kennis in bv kunstmatige intelligentie en modellen. Het geeft de objecten binnen een domein weer, de eigenschappen daarvan en de verhouding tussen de objecten.
Ik zou het willen omschrijven als een "zijnsstructuur".

Toegevoegd na 7 minuten:
Epistemologie, of "kenleer" gaat over vragen als:
- wat is weten?
- hoe verwerven we kennis
- hoe kun je zeker weten dat je iets weet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De ontologie (van het Grieks ὀν = zijnde en λόγος = woord, leer) is de zijnsleer. Traditioneel is ontologie een tak van de filosofie, binnen de metafysica. Het beschrijft de eigenschappen, of breder: het zijn van het geheel van dingen, "entiteiten" of ook zijnden genoemd, waarvan aangenomen wordt dat ze bestaan of beter: zijn. De klassieke ontologie probeert de fundamentele categorieën ervan te onderscheiden. Daarom wordt het soms ook wel 'categorietheorie' genoemd, hoewel 'ontologie' gebruikelijker is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw jij kan snel wikipedia-en!
Ik wou net gaan plakken, voor de zekerheid even controleren of er niemand eerder was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Ontologie is de zijnsleer in de filosofie. en schijnbaar ook iets in de informatica :)
Ik kan niet echt uitleggen dus ik heb hier maar even wat linkjes voor je neergezet :P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontologie (zijnsleer) is het onderdeel van de filosofie dat zich bezig houdt met de vraag wat het betekent/inhoudt om te zijn/bestaan.

Epistemologie (kennisleer) is, zoals je al vermoedde, de wetenschap van de kennis, die zich bezighoudt met wat we kunnen weten en wat het betekent dat iets 'waar' is.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding