Wat maakt ons tot wat we zijn?

Zijn we zo geboren of worden we zo gemaakt door de dingen die met ons gebeuren?
Dus: is het de natuur of is het onze opvoeding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke foto! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opvoeding is binnen de natuur

Het beste antwoord

Cultuur en natuur.
Opvoeding en karakter.
Beïnvloedbare omstandigheden en onbeïnvloedbare.
Leefomgeving en klimaat.
Beperkingen en doelen.
Gedrag en gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is beide en meer.
De natuur, je karakter, heb je een goed functionerend lichaam, beschik je over een goed stel hersenen.
Je opvoeding bepaald ook veel, welke kansen heb je gekregen, heb je liefde ontvangen, heb je bepaalde normen en waarden meegekregen, voldoende voedingsstoffen en vitamines gekregen. Maar opvoeding is maar een kort stukje in een mensenleven.
Maar wat ons het meest vormt is hoe ga je met situaties om, ben je bereidt te leren van je 'fouten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry magicegidius, mijn vocabulair is niet zo groot, ik zoek me suf waar ik een type fout gemaakt heb.
ik zou niet weten wat nurture is dus kies daar ook niet voor.
Het is een combinatie van beiden, Kijk ook eens op http://www.goeievraag.nl/vraag/bepalend-opvoeding-later.9013
Dat is eigenlijk een soortgelijke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons verleden en onze overtuigingen die uit het verleden tot het nu zijn blijven hangen... Dat maakt ons tot wat we zijn...
Het is de opvoeding en de peergroup, maar niet onze natuur...
De natuur kun jij niet zien, kon je dat wel zien, dan was het de natuur, die maakt tot wat je bent, maar je gedachten daarover weet het beter, je mind weet het beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind krijgt bij de geboorte erfelijk materiaal mee. Dat maakt natuurlijk al voor een deel uit hoe hij/zij er gaat uitzien en wat de eventuele mogelijkheden zijn. Maar opgroeien tot wie het kind uiteindelijk wordt, is wel degelijk afhankelijk van externe factoren zoals: welvaart en voeding, opvoeding en de dingen die het kind tijdens het opgroeien meemaakt.

Wordt je op een plek in de wereld geboren waar alle externe factoren optimaal zijn, heb je de beste kansen: Hersens en lichaam kunnen optimaal gevoed worden.
De opvoeding maakt uit voor factoren als: normen en waarden, maar heeft ook invloed op wie je wordt door stimulering of juist het gebrek eraan. Wordt de taal gestimuleerd door: voorlezen, praten met het kind, etc.? Wordt het kind gestimuleerd om actief dingen te doen; spelen, sporten, met vriendjes spelen, etc.? Maar ook het opleidingsniveau van de ouders en de waarden en normen van de ouders en andere mensen in de omgeving van het kind (familie, vrienden e.d.) hebben invloed op de persoonlijkheidsvorming van het kind.
Dan zijn er natuurlijk ook nog de dingen die in het leven van het kind gebeuren. Het leven kan voorspoedig verlopen, maar het kind kan ook een scheiding meemaken, misbruikt worden, een ouder of een broertje of zusje verliezen, een ongeluk krijgen etc. Ook dit heeft invloed op het leven van het kind.

Hoe een kind uitgroeit tot volwassene is een combinatie van factoren. Natuur en opvoeding zijn belangrijke elementen, maar ook pech en geluk hebben invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wortels:
Wat voor genenpool heb je cadeau gekregen.
Wat heeft de generatie voor jou gedaan en meegemaakt. Je positie in het gezin, ben je de jongste of de oudste. Waar wordt je geboren.

De stam:
Wat wordt je meegegeven door je ouders en andere opvoeders. Voel je je geborgen in je vroege jeugd of juist niet.

De takken:
Word je bestaan, je zijn bevestigd door je omgeving en hoe. Welke kinderen willen met je omgaan. Zijn er belangrijke momenten zoals de dood van een ouder of verhuizen naar een andere stad. Welke afspraken maak je met jezelf. Wat moet je nog oplossen voor de generatie voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel wat factoren : je genen, je opvoeding , je school , je vrienden, je wilskracht, je doelen, je volharding, je partner, je kinderen, je geloof, je idealen. Zovele factoren maar de voornaamste blijft m.i. wilskracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nature zul je bedoelen
Ik heb een paar jaar terug een artikel gelezen dat het vermoeden dat ik al heel lang had bevestigde. Het artikel luidde: "Genen bevat minder informatie dan voorheen gedacht.". Ik denk namelijk dat het grootste deel van hoe je bent maatschappelijk bepaald is en niet door je genen. Je fysieke eigenschappen zitten in je genen, maar niet je karaktereigenschappen. Ook je interesses, je voorkeuren, je normen, je waarden, je overtuigingen, je muzieksmaak, noem maar op, alles is maatschappelijk bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles, wat we zijn :)