Hoe weten ze eigenlijk dat een hond (of ander dier) zwart-wit ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk hier heb ik op GV een keer een discussie over gehad..het KAN namelijk ook helemaal niet bewezen worden, jij en ik zijn geen hond , kat, .leuk..ik ben niet de enige die zich dit afvraagt ;-)

Antwoorden (8)

Er zijn veel proeven uitgevoerd met beloningen die kleurgerelateerd waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ze zien door het netvlies van een dierenoog te ontleden:
De beroemde kegeltjes en staafjes.
Als een dier alleen kegeltjes heeft en geen staafjes, dan kan het dier kleuren zien.
Alleen staafjes en geen kegeltjes geeft zwart-wit visie.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe weten ze dat dan weer? Door mensen waar iets mee mis was met hun kegeltjes/staafjes waardoor ze beweerden alleen nog zwart-wit te kunnen zien?
AWM
14 jaar geleden
Dat weten we al 200 jaar, dankzij John Dalton. Kleurenblindheid wordt ook wel
'Daltonisme' genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan wel zijn, maar ik ben heel benieuwd hoe dan. En kleurenblindheid is toch wat anders dan zwart-wit zien?
AWM
14 jaar geleden
Ja, kleurenblinden zien niet volledig zwart-wit. Maar zodra men de functie van de kegeltjes en staafjes doorkreeg, kom men vertellen hoe een oog ziet als één van beide ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe???????????????? Het blijft mij onduidelijk hoe je dan de conclusie trekken dat als een kegeltje of staafje ontbreekt dat je dan zwart-wit ziet...
AWM
14 jaar geleden
Daar is veel over te vinden op het Internet.
Bijv. hier:
http://www.howstuffworks.com/eye2.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bedankt voor de link Antwoordman.
Noem me een zeur, maar ik heb nog steeds niet het antwoord waarnaar ik op zoek ben: Hoe kun je weten hoe iemand anders (mens of dier) dingen ziet? Naar mijn mening kan dat alleen als een persoon je dat vertelt. En dan nog alleen een persoon die eerst kleur zag en daarna (door een omstandigheid) alleen nog maar zwart-wit.
AWM
14 jaar geleden
Neem nou deze test:
http://colorvisiontesting.com/online%20test.htm#demonstration%20card Een kleurenblinde kan hier geen twee figuurtjes zien en dat is dus niet zo moeilijk vast te stellen.
Maar op één of andere manier denk ik dat dit niet precies je vraag beantwoord?!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Ze zeggen dat sommige dieren zwart wit zien. Maar naar mijn mening is kleurenblindheid wat anders. Je kunt dan bepaalde kleuren niet onderscheiden van elkaar. Bijvoorbeeld de twee kleuren uit jouw voorbeeld. En daarnaast is het me nog steeds precies duidelijk hoe je dit dan bij honden kan testen. Toch bedankt voor je moeite en geduld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoorman dat KUNNEN ze niet zo bepalen..ik begrijp Oeroeboeroe..je kijkt vanuit je ziel door je ogen...zolang jij geen kat bent KUN je dat niet weten..ze kunnen wel zeggen ''ja door kegeltjes bladiebla...ja en HOE weten ze dan dat ze DAN geen kleur kunnen zien.......onmogelijk...dat is hetzelfde als tegen mij zeggen..ja ik kan je gedachte lezen ik weet NU wat je denkt..het is toch nooit gevraagd aan zo'n dier.offie kleur kan zien? pfff ik ratel door..maar blijf bij mn punt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje jij begrijpt mij! :-)
Laat ik het zo uitleggen: Iedereen ziet de wereld anders. Het zou kunnen zijn dat ik blauw ervaar zoals jij groen ervaart. Maar dat kunnen we nooit weten. Ik zou niet weten hoe.
AWM
14 jaar geleden
Naatje, de wetenschap is verder dan je denkt. Zonder kegeltjes geen kleuren. Zonder ogen niet zien.
Ze kunnen zelfs per soort kegeltje vaststellen voor welk deel van het spectrum die het meest gevoelig is. Heus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aarggghh je begrijpt de vraag niet....ik geef t op
AWM
14 jaar geleden
@Oeroeboeroe: Daar is inderdaad geen wetenschappelijk antwoord op. Sommige 'kleurenblinden' zien groen waar wij rood zien.
Maar zonder Daltonisme zien we 'waarschijnlijk' dezelfde kleuren.
Waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit zoveel reacties op één antwoord gezien...
AWM
14 jaar geleden
Ik slaag er dan ook niet in me duidelijk te maken, maar heb wel mijn best gedaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we zitten op een andere golflengte Antwoordman. Sorry. Nogmaals: Toch bedankt voor de moeite! Ik zie dat je als beloning toch al drie plusjes heb :-)
Is toch heel simpel te testen hoor... inderdaad dierproeven doen met belonen van kleuren en dan zie je dat de resultaten ongeacht de kleur tot resultaten leiden... Daarmee heeft het dier laten zien niet over kleurzicht te beschikken, of misschien ook wel... Maar is simpel te testen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als een hond een rode bal niet van een paarse bal kan onderscheiden dan kan hij toch ook gewoon kleurenblind zijn? Dat is zelfs een logischere conclusie. Als je zwart-wit ziet kun je nog steeds verschillende grijs-tinten onderscheiden. Dus zo simpel vind ik het eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX
Als je een zwart/wit foto van een rode bal maakt. Dan zie je toch andere grijstinten dan bij een zwart/wit foto van een paarse bal. Zodoende kan je niet aan een kleurenproef ontleden of een kat/hond kleuren ziet. Ze gaan puur op de grijstinten af áls ze geen kleur zouden kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn kleuren die net zo donker zijn als je alleen in zwart wit ziet dan andere kleuren... Daarmee gaan ze testen... Dus dan is het verschil in grijstint doorslaggevend maar kan ook hetzelfde zijn maar anders in kleur...
vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan de conclusie toch ook zijn dat een hond kleurenblind is?
doordat er testen zijn gedaan, een hond kan een persoon in het zwart of wit aanvallen, een poes ziet wel een grijze muis, dat valt onder zwart. Zwart wit bestaat niet.
Zwart bestaat uit rood geel blauw. Wit bestaat uit vijf kleuren het spectrum.
Een hond of kat ziet alle kleuren compact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door hun ogen te ontleden: ze bleken een gebrek aan kegeltjes te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, dat klopt. (wel zielig voor die honden en katten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een hele simpele proef; een deur met een hondenluikje. In de eerste fase heeft het luikje een duidelijk andere kleur, contrast en helderheid dan het luikje en je leert de hond door het luikje te lopen. Als hij hier aan gewend is geraakt vervang je het luikje door een die nog steeds een andere kleur heeft dan de deur, maar met dezelfde contrast en helderheid (zodat het op een zwart wit foto niet te onderscheiden is van de deur)...de hond zal uit gewoonte naar de deur lopen, maar zal stoppen voor het luikje omdat deze voor hem niet zichtbaar is met de deur als achtergrond.
Daarna snij je de ogen van het dier open en zie je inderdaad dat in zijn ogen geen kegeltjes/staafjes zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze misschien een oranje wortel en een geverfde rode wortel neer hebben gelegd. En kijken wat ze eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, ze nemen de oranje... en dan?