Hoe snoei ik mijn cactus?

Mijn cactus is zo groot geworden, dat hij tegen het plafond groeit. Hij is intussen behoorlijk krom doordat hij klem zit. Ik ben bang dat hij binnenkort breekt.

Hoe snoei ik deze cactus het beste? Ik wil niet dat hij doodbloedt of schade oploopt. Het liefste heb ik dat hij zich vertakt.

Moet ik de lange uitloper gewoon afsnijden? Zo ja, maakt het uit op welke plek ik dat doe? Moet ik de wond behandelen?

(De bovenste foto toont de klemzittende uitloper. De onderste foto toont een paar andere uitlopers, die nog niet klem zitten. Het tientje geeft een indruk van de afmeting van de uitlopers.)

Toegevoegd na 1 week:

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/euphorbiasap.97147 voor een vraag over de giftigheid van het sap dat uit deze plant komt.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
25.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is trouwens geen cactus.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is het dan wel? Hoe heet dit ding eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.tuin-thijs.com/euphorbia.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk Euphorbia trigona.
Kimath
13 jaar geleden
wat een gigantisch ding, cool :D

Het beste antwoord

Het is geen cactus maar een Euphorbia, deze kan je uitstekend snoeien op welke plek als je maar wilt, maar pas op, er komt wit sap uit dat aan je handen blijft kleven en is zeer giftig!!!
De wond hoef je niet te behandelen, het sap dikt een gegeven ogenblik in en het ? bloeden "stopt.
Dat hij slecht vertakt is een gebrek aan licht, hoe meer licht hoe meer gedrongenen de plant blijft en hoe meer hij vertakt, dus als je nu de kop er uit knipt, maakt hij weer een nieuwe kop, opnieuw lang en dun.
De hoeveelheid licht, bepaalt hoe lang de cellen zijn van de plant, als een plant naar het licht trekt, komt alleen doordat de cellen aan de donkere kant langer worden dan aan de licht kant, hierdoor buigt de plant naar het licht toe.
Staat de plant te "donker"dan maakt hij alleen maar de lange cellen en zal ook om die reden zo maar niet vertakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het verstandig is op gewenste hoogte afknipt(met een sterke schaar, heggeschaar ofzo) en dat de kop daarna wel weer mooi bol wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst moet je cactussen nooit meer tien euro geven, daar groeien ze enorm had van.

Snoeien kan niet. Je kunt een stuk afsnijden van de langste en mogelijk komt er iets van een uitloper langs. Er komt echter geen mooi topje op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijgaande link staat mooie informatie over de verzorging van cactussen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt ook sparen voor een nieuw dakraam ;o)

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Let op, ik meen dat het witte sap wat eruit komt giftig is. Wel handschoenen aan doen en het stompje aan de lucht laten opdrogen. Insmeren hoeft m.i. niet.

Toegevoegd na 1 week:
Zie in de link ook meer informatie over deze Euphorbia (dat is geen cactus maar een succulent, een vetplant).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt overwegen om uw cactus schuin in de bak te plaatsen en hier en daar te ondersteunen.
Indien u de plant geen geweld wilt aandoen, kunt u overwegen om deze in bruikleen te geven aan een
kantoor of zelfs aan de Hortus Botanicus.
Bedenk dat uw cactus heel kostbaar is vanwege de lengte.
Maakt u ons nog deelgenoot van uw oplossing?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje voor je beleefde antwoord! Schuin plaatsen heeft maar even zin en ik vermoed dat de Hortus niet op deze niet zo zeldzame plant zit te wachten, zelfs niet met deze lengte.
Cryofiel
13 jaar geleden
Schuin plaatsen is zinloos, de top van de plant zal zich snel naar boven buigen en dus weer omhoog groeien. Wil ik hem blijvend schuin plaatsen, dan zal ik hem elke paar dagen even moeten draaien, als een varken aan het spit. Dat lijkt me niet zo handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit liefde heeft men zo,n plant zo lang laten worden.
Terwijl de beslissing al op 1 meter lengte genomen had
kunnen worden.
Is het niet mogelijk hem zo te buigen,dat hij weer naar beneden groeit,tot hij weer de grond raakt en daarna weer terug naar boven? Snoeien vind ik zonde.