Is een uil een nestvlieder of een nestblijver?

Mijn vraag is of een uil een nestvlieder of een nestblijver is. Alvast bedankt,

Toegevoegd na 1 minuut:
Een nestblijver bwordt kaal geboren en meestal blind, maar een nestvlieder (zoals eenden en ganzen) kunnen na een paar uur al lopen enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

De term uilskuiken , wat als beledigend bedoeld is, geeft al aan dat het doorgaans een nestblijver is.
Het diertje ziet er niet uit en is zeer onhandig/onbeholpen.
Het moet gevoerd en verzorgd worden , wat redelijk lang duurt.
Daar komt dus deze naam als scheldnaam vandaan.
Als je dus uilskuiken genoemd wordt, geeft men daarmee (al of niet terecht) aan dat je onbeholpen, sukkelig en weinig voortvarend over komt.

Daarnaast heb je het spreekwoord, "elk meent zijn uil een valk te zijn".
Daarmee wordt bedoeld dat ouders niet zelden hun kinderen te hoog inschatten en hen eigenschappen toedichten die ze niet hebben.
Men heeft het dan niet over de uil maar zijn uil, dus het kind van de uil, dus het uilskuiken, waarvan weinig te verwachten valt.
Een valkenjong is dus een stuk bijdehanter.
Dus al heb je geen bliksem verstand van biologie, dan kun je al uit de taal herleiden dat een uil een nestblijver moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nestvlieder als ik deze foto mag geloven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ook een blijver, want ze zijn in het begin echt hulpeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een uil is een nestblijver, die nog niet zelfstandig voor z'n eten kan zorgen.
het zou ook moeilijk zijn voor zo'n pluizebol die nog niet kan vliegen, om zelfstandig op muizenjacht te gaan.
na verloop van tijd verlaten ze het nest, om wat in de omgeving rond te hobbelen, ze worden dat takkelingen genoemd.
ook in deze fase worden ze nog gewoon gevoerd door de ouders.
laat zo'n takkeling dus met rust: hij is niet verdwaald of verlaten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh ik zie nu pas dat jij ongeveer hetzelfde antwoord hebt gegeven als ik, ik was blijkbaar al aan het tikken toen jij je antwoord poste.
+
Takkelingen zijn zo leuk he, we hebben ze regelmatig in de tuin gehad, zie je zo'n donzig balletje een boom in klimmen..
Rieneke1
13 jaar geleden
we hebben dit jaar 9 bosuilen grootgebracht, ze zijn zo makkelijk en leuk!
soms brengen we ook ransuilen groot, maar dit jaar niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, als je er volgend jaar nog een goed huis voor zoekt... ik woon in het bos en helaas zijn er de afgelopen jaren geen nesten in onze tuin geweest nadat er een jaar of 5 geleden een nest verstoord is door een paar kauwtjes....
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, daar beginnen we niet aan.
de uilen worden vrijgelaten en de achtertuin, en nog enkele weken bijgevoerd, zodat de overgang niet zo groot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uil is beiden. Wordt geboren als nestblijver, maar na enkele weken worden ze takkelingen, dan verlaten ze het nest en klimmen in bomen/struiken op een afstand van zo'n maximaal 50 meter van het nest, waar de ouders ze nog enkele weken blijven verzorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ik weet wat jij aan het maken bent: biologie, opdracht 29 hé? ik ook en ik vind het best moeilijk, volgens mij is een uil een nestblijver. veel succes op school!!!