Wat zou er gebeuren als een mens in een zwaartekrachtvrije omgeving zou opgroeien?

Dus van de geboorte tot het volwassen is. Heeft de afwezigheid van zwaartekracht invloed op de ontwikkeling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (7)

Je spieren zouden zich niet ontwikkelen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet? Die gebruik je toch gewoon?
ronron1212
13 jaar geleden
Nee die gebruik je dan amper je ben gewichtloos
Je zou in een mum van tijd na de bevalling ter hemel stijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest voor de hand liggende zou zijn dat het botweefsel zich niet ontwikkelt zoals het zou doen in een atmosfeer met zwaartekracht. Zelfs astronauten die erg lang in de ruimte hebben doorgebracht hebben hier last van. Zelfs met speciale (gewicht)training. Ik kan me voorstellen dat als iemand in die omstandigheden zou opgroeien hij / zij geen enkele kans zou hebben om op aarde te kunnen komen, want dat zou zijn / haar botweefsel niet aan kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het menselijk bottenstelsel zou zich heel anders ontwikkelen. Als je botten geen gewicht hoeven te dragen, worden ze zwakker. Dit zie je nu al bij astronauten die een tijd lang in de ruimte verblijven. Ze moeten oefeningen doen om hun botten te blijven belasten, anders lopen ze op aarde een groot risico op botbreuken.

Je zou je voor kunnen stellen dat mensen die in een zwaartekrachtloze omgeving opgroeien en ook niet van plan zijn om ooit een zwaartekrachtrijke omgeving te bezoeken, daar weinig last van hebben. Maar de botten worden ook brozer, dus ook in gewichtloosheid zou je sneller een botbreuk oplopen als je gedachteloos door je ruimtekoepel aan het zweven was. Dit zou je op kunnen lossen met b.v. een exoskelet, maar waarschijnlijker is dat we zullen zorgen dat er kunstmatige zwaartekracht is. B.v. door het ruimtestation om z'n eigen as te laten draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen versleten heupen meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spieren en botten worden veel minder sterk én je wordt iets langer dan je zou worden als je even lang op aarde zou leven. Een aantal centimeter, doordat er geen zwaartekracht is die het kraakbeen tussen je rugwervels samendrukt.

Je evenwichtsorganen zullen iets anders ontwikkelen, omdat je hersenen alleen visuele prikkels krijgen via je ogen en je evenwichtsorganen geen zwaartekracht voelen, enkel de versnelling voelen indien je je afzet tegen een wand bijvoorbeeld.

Doordat je je meer in een 3d wereld zult bewegen, zullen je hersenen zich daarop aanpassen.
Mensen op aarde kunnen wel redelijk goede lengte en breedte schatten, maar hoogte niet, omdat onze ogen naast elkaar zitten. Indien je altijd door een 3d wereld zweeft en niet alleen op een 2d vlak loopt, zul je de hoogte ook beter in leren schatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er laatst nog iets over gelezen, maar ik weet niet meer waar.

Er is een echtpaar dat eens een poging heeft gedaan om sex te hebben in gewichtloze toestand. Was best moeilijk. Ze duwde elkaar vanzelf weg.

Er zijn natuurlijk proeven gedaan met dier. Dit leverde een aantal zeer zieke ratten op.

Het lijk er op dat het zonder zwaartekracht, niet mogelijk is om een ei-cel te laten ontwikkelen tot gezond mens.