Een dier zelf evolueert niet, de populatie doet dat. Bovendien behoort elk kind tot de soort van zijn ouders, en zal er dus nooit een individu aangewezen kunnen worden als "de eerste in zijn soort".

De snelheid van veranderingen binnen een populatie is afhankelijk van verschillende factoren:

- Hoe lang duurt een generatie? Een populatie waarin de bevolking om de twee jaar volledig vervangen wordt kan sneller veranderen dan een populatie waarin dit dertig jaar duurt.

- Hoe groot is de populatie? Bij meer individuen is de kans op variatie groter, maar ook de "check" om niet te ver uit elkaar te glijden, zodat de populatie homogeen blijft. Zo kan de gehele populatie zich langzaam aanpassen, maar dit duurt vaak langer dan wanneer je een deel van de populatie apart neemt, omdat er minder checks zijn, en een mutatie zich sneller door de kleinere populatie kan verspreiden.

- Wat is de levensstijl van het dier? Een specialist is vaak zo gericht op een bepaalde levensstijl dat er weinig ruimte is voor variatie, terwijl een generalist soms zoveel verschillende opties heeft dat een deel van de populatie die veel gebruik kan maken van een specifieke optie een andere ontwikkeling doorgaat dan een ander deel welke onder andere omstandigheden leeft.

- Wat gebeurt er in de omgeving? Als er nieuwe concurrenten het leefgebied inkomen, als het klimaat verandert, als er door geologische veranderingen een nieuwe situatie ontstaat, zullen er andere selectiedrukken ontstaan. Hierdoor zal de soort zich met de tijd moeten aanpassen.

Soorten zijn bovendien een kunstmatige classificering door de mens opgelegd aan de realiteit. Zoals gezegd, geen enkel kind is van een andere soort dan zijn ouders. Er is dus tussen elk organisme een onafgebroken keten van individuen die elk tot de soort van de volgende en voorgaande individu horen die ze aan elkaar linkt. De voornaamste reden waarom we deze classificatie hebben opgelegd aan de natuur is het feit dat een hoop van deze keten intussen zijn overleden. Er zijn echter nog altijd levende populaties die zo'n keten vertonen, waarbij de groepen aan de uiteinden van de keten niet met elkaar kunnen paren en dus als verschillende soorten worden aangemerkt, terwijl er nog altijd een onafgebroken keten aan tussenliggende populaties zitten waarmee wél gekruist kan worden (dit heten ringsoorten).

Toegevoegd na 1 uur:
(Kort) vervolg in de reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geeft ook aan hoe ingewikkeld het kan zijn om een soort te definiëren; is zo'n groep 1 soort ondanks dat niet alle individuen kunnen fokken? Of zijn het allemaal verschillende soorten ondanks dat elke soort dan wél kan fokken met de aangrenzende soorten?

Andere antwoorden (5)

Dat kan soms heel snel gaan : toen in de jaren 70 de luchtverontreiniging op z'n hoogtepunt was, waren er vlinders, die precies de (schut)kleur van de stam van berkenbomen hadden. Maar omdat die berkenbomen veel grijzer en donkerder werden door de vervuiling van de lucht, staken de vlinders veel te veel af. Binnen een paar generaties waren de vlinders de kleur geworden van de verontreinigde berkenstammen - een nieuwe soort binnen die vlindersoort, die alleen in bepaalde gebieden van Engeland voorkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles evolueert; flora en fauna.

Een dier zal niet evolueren naar een nieuwe soort, maar naar een licht andere verschijning met licht andere kenmerken.

Een continu proces. Als het volgende stadium is bereikt, gaat het gewoon weer door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappers hebben ontdekt dat dieren heel snel kunnen evolueren naar een nieuwe soort.

Nicaraguaanse vis evolueert in recordtempo

AMSTERDAM – Een vissensoort in een vulkanisch kratermeer in Nicaragua evolueert zo snel dat er binnen 100 generaties een nieuwe soort is ontstaan. Dat concluderen Duitse wetenschappers in een nieuwe studie.

De cichliden in het kratermeer hebben in recordtijd een nieuwe eigenschap ontwikkeld: dikke lippen.
Op basis van bestaande evolutiemodellen zou het ongeveer 10.000 generaties duren voordat zo’n uiterlijk kenmerk kan veranderen.

Bij de Nicaraguaanse vissen voltrok de verandering zich echter binnen 100 generaties, zo melden wetenschappers van de Universiteit van Konstanz in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Biology.
De dieren met dikke lippen lijken zich te ontwikkelen tot een nieuwe soort. Ze eten ander voedsel dan hun voorouders. Ook willen ze niet meer paren met vissen die dunne lippen hebben.

Evolutieproces
Volgens wetenschappers is de ontdekking van de vissen erg belangrijk om meer inzicht te krijgen in het proces van evolutie.
“Wanneer onderzoekers een diersoort ontdekken die op het punt staat om zichzelf op te splitsen in twee soorten, biedt dat nieuwe inzichten omdat het proces nog in gang is”, zo becommentarieert wetenschapper Todd Streelman de bevindingen in het Britse tijdschrift New Scientist.
“Dit werk sluit aan op theorieën uit de jaren 90 die suggereren dat soorten snel kunnen evolueren, ook al delen ze dezelfde leefomgeving”, aldus Streelman.

Luchtkussens
De dikke lippen van de vissen hebben een duidelijke functie. Ze dienen als een soort beschermingskussens zodat de dieren insecten en larven uit smalle spleten in het vulkanische gesteente kunnen happen zonder hun bek te beschadigen.
De vissen met dunne lippen eten vooral slakken van de bodem. Zij hebben relatief sterke kaken en tanden om de slakkenhuizen te kunnen openbreken.

Toegevoegd na 4 minuten:
En er ontstaan noch steeds nieuwe diersoorten want er worden nog steeds nieuwe dierensoorten gevonden.

http://www.nu.nl/wetenschap/2249191/nieuwe-diersoorten-ontdekt-in-foja-gebergte.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doen ze niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
De evolutie is continue aan de gang, lees de andere antwoorden maar eens. Onder invloed van veranderende levensomstandigheden past een diersoort zich aan.
Ligt eraan.
som kan het wel jaren duren.
zoek maar is op google naar Smilodon.
Voordat deze sabeltandtijger eindelijk uitgestorven was en een nieuwe soort kreeg (de Megantereon).