Waarom zijn nachtdieren 's nacht actief?

Het lijkt zo een overtollige vraag, maar ik bedoel meer: waarom zijn er überhaupt nachtdieren?
Ze zijn aan het nachtleven aangepast, maar is dat het evolutionele gevolg van de noodzaak om 's nachts te jagen of te foerageren en wat maakt het dan noodzakelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Vaak is er in de natuur een vorm van voedselschaarste; sommige dieren gaan dan op momenten of plaatsen foerageren die bij de meeste dieren niet geliefd zijn.
Als zo'n verschuiving lange tijd aanhoudt wordt het op den duur een specialisme voor een groep dieren en omdat ze weinig concurrentie hebben schuiven ze hun eet- moment steeds verder de nacht in. Door mutaties kan dan een nieuwe soort ontstaan die b.v. beter in het donker ziet en dan is er eigenlijk geen weg terug meer.
Dan is het een nachtdier geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er kunnen klimatologische oorzaken in het spel zijn waarom ze zich aan die levenswijze hebben aangepast. Zoals grote hitte overdag. Lekker koel dus.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat hun ergste vijanden dan juist niet actief zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur heb je dieren die overdag wakker zijn, zoals mensen, maar er zijn ook dieren die juist actief zijn als het pikkedonker is!

Nachtdieren

In de natuur heb je dieren die overdag wakker zijn, zoals mensen, maar er zijn ook dieren die juist actief zijn als het pikkedonker is!

Kwakende kikkers, geschreeuw van een uil, geritsel van een egel, gesjirp van een krekel... Zodra de nacht valt, worden nachtdieren actief. Als je in het donker door de natuur loopt ziet de wereld ziet er heel anders uit!

Elk nachtdier heeft zo zijn eigen reden om in het donker te leven. Vleermuizen jagen ´s nachts, omdat dat ze dan minder concurrentie hebben van vogels die ook op insecten jagen. Sommige nachtdieren houden niet van de zon omdat ze dan gemakkelijk uitdrogen. Kikkers, padden en slakken vinden de koele en vochtige nachtlucht daarom veel fijner. Andere dieren, zoals reeën en egels, voelen zich in een donker bos niet zo bespied. En veel trekvogels vliegen 's nachts omdat het dan een stuk minder warm is.

Vleermuizen zijn uniek, ze kijken namelijk met hun oren! Geluiden veroorzaken trillingen. Vleermuizen maken hele hoge piepgeluiden die mensen niet kunnen horen. Dit noemen we ultrasone geluiden. Wanneer deze trillingen ergens tegenaan botsen, weerkaatsen ze net zoals onze stem in de bergen. Met hun superoren vangt de vleermuis deze echo op.

Echt donker wordt het op de meeste plekken in Nederland niet. Dat komt door lantaarns en reclame, maar vooral door het licht in de kassen waar fruit en groente groeien. Al dat licht wordt ook wel lichtvervuiling genoemd. Veel nachtdieren hebben er last van, omdat ze hun natuurlijke zintuigen niet kunnen gebruiken.